Osaajapula häiritsee perustoimintaa

Osaajakyselyn tulosten julkistustilaisuus 10.10.2024 Suurilla Osaaja- ja rekrypäivillä Helsingissä.

Kauppakamarien tuoreen kyselyn mukaan osaavan työvoiman saatavuus on edelleen merkittävä haaste suomalaisille yrityksille, vaikka suhdannetilanne on hetkellisesti helpottanut tilannetta. Valtakunnallisten vastaajien osalta 45 prosenttia yrityksistä ilmoittaa kärsivänsä osaajapulasta, ja 59 prosenttia kokee sen rajoittavan liiketoiminnan kasvua ja kehittämistä.

Riihimäen-Hyvinkään kauppamarin talousalueella tilanne on huolestuttavampi peräti 65 prosenttia vastaajista ilmoittaa kärsivänsä osaajapulasta ja miltei 71 prosenttia kokee sen rajoittavan liiketoiminnan kasvua ja kehittämistä. Tämä tarkoittaa, että huomattavan usea yritys joutuu lykkäämään investointeja ja jättämään käyttämättä esimerkiksi tekoälyn mahdollisuudet, koska tarvittavaa osaamista ei yksinkertaisesti ole saatavilla.

Vaikka työmarkkinoiden suhdanteet vaihtelevat, osaajatarve ei ole kadonnut ja tarve ammattilaisille tulee kasvamaan lähivuosina, toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Talousalueellamme kolmannes yrityksistä arvioi rekrytointitarpeidensa kasvavan jo seuraavan puolen vuoden aikana, ja jopa kaksi kolmasosaa ennakoi tarpeiden kasvavan merkittävästi seuraavien kahden-kolmen vuoden aikana. Tässä kontekstissa rekrytointiosaaminen ja yritysten rekrytointistrategiat nousevat tekijöiksi, joiden avulla yritykset voivat vastata tuleviin haasteisiin.

Tilanne on hyvin toimiala ja yrityskohtainen, osalla hakijoita on ja osalla työtä on enemmän tarjolla olevia tekijöitä. Laajassa kuvassa tilanne aiheuttaa kannattavuuden heikkenemistä ja estää kasvun, lisäksi työt eivät etene ja ongelmat näkyvät jo myös perustoiminnassa.

Talousalueemme vastaajista 53 prosenttia kertoo, että suurin pula on ammattikorkeakoulutetuista osaajista. Vastaavasti 47 prosentissa yrityksistä on pulaa ammatillisen koulutuksen suorittaneista.

Vastausten perusteella yritysten huolet kohdistuvat erityisesti nuorten ammattiosaamiseen ja työelämävalmiuksiin, ja huoli on ennen kaikkea käytännön osaamisen laadusta. Vastauksissa todetaan ammatillisesta koulusta valmistuvien olevan kesken ja menevän vuosia ohjauksessa tullakseen ammattilaiseksi. Täten yrityksen työntekijälle maksama palkka, ei vastaa työntekijän työsuoritusta. Huomiota kiinnitettiin myös koulutuspaikkojen vähyyteen, suhteessa yritysten tarpeeseen, sekä kokonaisten toimialojen puutteen, muun muassa kyberalan teknologia, toteaa Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin toimitusjohtaja Marja Heinimäki.

Talousalueemme vastanneiden yritysten mielestä parhaita lääkkeitä osaajapulaan ovat työn vastaanottamisen kannustinloukkujen purkaminen, oppisopimuskoulutuksen lisääminen, koulutuksen sisältöjen kehittäminen ja yritysten ja oppilaitosten yhteistyön tiivistäminen
Yritykset näkevät tärkeimpinä lääkkeinä osaajapulaan koulutuksen sisältöjen kehittämisen työelämän tarpeisiin ja yritysten ja oppilaitosten yhteistyön tiivistämistä. Niitä piti tärkeinä 88 prosenttia vastanneista.

Usea yritys on ryhtynyt itse toimiin riittävän osaamisen varmistamiseksi. Yritykset järjestävät itse tai ostopalveluna henkilöstökoulutuksia ja mahdollistavat omaehtoisen osaamisen kehittämisen työajalla.

Kauppakamarien osaajakysely tehtiin 27.8.-3.9.2024 ja siihen vastasi 986 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarilta vastaajia oli 17. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.