Kehä V
Sivusto on työn alla ja kokoamme tänne Kehä V liittyvää materiaalia.
"Mikäli tämä väylä olisi missä tahansa muualla Suomessa, se olisi jo nelikaistainen. "
Väyläviraston investointiohjelma 2025–2032 on valmistunut
Väylävirasto on laatinut uuden väyläverkon investointiohjelman vuosille 2025–2032. Vuosittain päivitettävä investointiohjelma on Väyläviraston asiantuntijatietoon perustuva näkemys uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista. Päätökset hankkeiden toteuttamisesta tekee eduskunta.
Muun muassa Vt 25 Hanko-Mäntsälä 1. vaiheella, joka sijaistsee vasta kolmoskorissa, on merkittävä myönteinen vaikutuus 1,45 saavutettavuutta tarkasteltuna. (Sivu 29)
Päärratahankeesta Helsinki-Riihimäki-hankkeen 3. vaiheen hyödyistä puolet kohdistuu Helsingin seudulle. Lisäksi hankkeesta hyötyy lisäksi Pirkanmaa ja Kanta-Häme sekä laajemmin koko läntinen Suomi.
Valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2025-2032 20230327.pdf
Elinvoimavaliokunkunnan kokous 7.3.2024 teemalla Liikenneasiaa - alueen saavutettavuus
Valtatie 25 on merkittävin poikittaisyhteys eteläisestä Suomessa. Miten vt 25 hanke etenee? Miten Pasila–Riihimäki-rataosan liikenteellisen välityskyvyn ja häiriösietokyvyn parantaminen etenee talousalueellamme? Alempi tieverkko on yksi murheenkryyni, miten korjattavat kohteet valitaan?
Ohjelma
- Päällystyskohteiden ohjelmoinnista Uudenmaan alueella. Timo Karhumäki, yksikön päällikkö, Ely
- Vt 25 kehittämisen tilannekatsaus. Heli Siimes, yksikön päällikkö, Ely
- Pääradan Riihimäki-Pasila eteneminen talousalueellamme. Riitta Parviainen, rakentamishankkeen projektipäällikkö, Väylä
- Riihimäen kaupungin liikenneasioiden tilannekatsaus. Niina Matkala, Riihimäen kaupunki
- Hyvinkään kaupungin liikenneasioiden tilannekatsaus. Kimmo Kiuru ja Marko Hytönen, Hyvinkään kaupunki
Tapahtumassa olleiden asiantuntijoiden esitysmateriaalit:
Ely_Timo_Karhumäki_Päällystyskohteiden_ohjelmoinnista_Uudenmaan_ELY-keskuksen alueella.pdf
Vt25_tilannekatsaus_Heli_Siimes_Ely.pdf
Tilannekatsaus_Päärata_Hyvinkää-Riihimäki_ Riitta Parviainen_Väylä.pdf
Riihimäki_Liikenneiltapäivä-Niina_Matkala.pdf
Hyvinkää_Liikennehankkeet_ajankohtaiset_Kimmo_Kiuru.pdf
SUOMEN TEIDEN JA RATOJEN PALVELUKYVYN ANALYYSI 10/2023
Destian tekemä selvitys. Pominta Uudenmaan kortista sivulta 52.
Havaintoja maakunnan tieverkosta ja sen palvelukyvystä
- 53 % raskaan liikenteen suoritteesta hyväkuntoisilla pääteillä
- 19 % raskaan liikenteen suoritteesta huonokuntoisilla pääteillä
- 450 km hyväkuntoisia pääteitä
- 1700 km hyväkuntoisia seutu-ja yhdysteitä
- 120 km huonoja pääteitä
- 500 km huonoja seutu-ja yhdysteitä
- Vaarallisin tieosuus Hanko –Mäntsälä (vt 25)
- Eniten raskaan liikenteen suoritetta Suomessa
- Suhteessa eniten huonokuntoisia teitä
- Tiheä tieverkosto
- Valtakunnan logistiikan lähtö-ja saapumisalue, merkitystä koko valtakunnan logistiikan sujuvuudelle ja toimitusketjuille
- Elintarvikejakelun lähtöpiste
Materiaali
Aiempaa edunvalvontatyötä
Kehä V kuntoon
Kehä V kehittäjäkunnat Hanko, Raasepori, Vihti, Nurmijärvi, Hyvinkää ja Mäntsälä haluavat yhdessä edistä kehätien parantamista vaiheittain seuraavan kymmenen vuoden aikana. Työt on mahdollista aloittaa heti. Kehä V kattaa Hanko–Mäntsälä (159 km) (valtatie 25) sekä Mäntsälä-Porvoo (kantatie 55) osuuden.
Haluamme lisätä tien turvallisuutta, sujuvoittaa alueen logistiikka- ja tavaraliikennettä, parantaa työmatkapendelöinnin edellytyksiä sekä purkaa ja parantaa Kehä III liikennepainetta.
Kehä V (valtatie 25) Hanko–Mäntsälä (159 km), joka kuuluu maanteiden pääväyliin ja kantatie 55 (Mäntsälä-Porvoo) muodostavat yhdessä kehityskäytävän rungon rautatien kanssa. Kehätien vaikutusalueella on 221 000 asukasta ja kuntien väestönkasvu on ollut yli 11 prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana.
Varmistamme tien turvallisuuden
- Ilman perusparannusta Kehä V (VT 25) on palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin päätie
- Kehä V:llä on nykyisellään enemmän onnettomuuksia kuin Kehä III liikennemääriin suhteutettuna
Sujuvoitamme alueen logistiikka- ja tavaraliikennettä
- Hangon sataman tavaraliikenne on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana; vuodessa noin 240 000 rekkaa Kehä V:llä
- Hangon (talvisaikaan sula) satama on portti Suomeen ja toimivat tieyhteydet ovat edellytys sujuvalle tavaraliikenteelle koko maahan. Lyhyin merimatka Manner-Suomeen on Hankoon.
Parannamme työmatkapendelöinnin edellytyksiä
- Kehä V tieosuus muodostaa yhdessä Hangon radan ja työpaikka-alueiden kanssa kehityskäytävän. Liikenteen rakenteelle on ominaista, että valtakunnallisen raskaan liikenteen rinnalle sekoittuu samalle tielle runsasta lähikuntien välistä paikallisia pendelöintiä. Poikittaisliikenne on enimmäkseen yksityisautoilla raskaan tavaraliikenteen seassa.
- Yksinomaan Kehä V varrella sijaitsevien kuntien asukkaista yli 8 000 henkilöä tekee työmatkansa tietä pitkin. Lisäksi tien varrella on työmatkapendelöintiä muualta maasta.
- Nopeasti toteutettavia tien parantamistoimenpiteitä ratkaisuja on mahdollista edistää vaiheittain jo nyt
- Pendelöinnin edellytysten parantaminen on myös elinvoimakysymys läntisellä Uudellamaalla
Puramme ja jaamme Kehä III liikennepainetta
- KEHÄ V:llä on potentiaalia kasvaa merkittäväksi poikittaisliikenteen pääväyläksi Kehä III rinnalle.
Hyvinkää on maantie- ja rautatieyhteyksien risteyskohta
Uudenmaan viidenneksi suurin kaupunki Hyvinkää on kehittyvien logististen käytävien keskipiste ja risteyskohta. Haluamme parantaa Kehä V –tien turvallisuutta ja roolia logistisena vyöhykkeenä. Kaupungissa toimivat muun muassa Ahlsell, Broman Group, Onninen, Kone ja Konecranes, joiden toimintaedellytyksiä voidaan parantaa parempien kulkuyhteyksien avulla.
Maantie-, raide- ja lentoliikenteen helppo saavutettavuus erottuvana tekijänä
Hyvinkää sijaitsee Helsinki-Tampere moottoritien (VT 3) ja VT 25 Hanko-Mäntsälä tien eli Kehä V risteyksessä. Lisäksi kaupunki on pääradan ja että sähköistettävän Hanko-Hyvinkää –radan risteyskohdassa ja myös ilmateitse helposti saavutettavissa, Helsinki-Vantaan lentoaseman ollessa vain 30 minuutin matkan päässä.
Lisätietoja
Liikenneinsinööri Kimmo Kiuru, etunimi.sukunimi@hyvinkaa.fi