Kehä V
Sivusto on työn alla ja kokoamme tänne Kehä V liittyvää materiaalia.
Valtatie 25 tulee laittaa sen merkitystä vastaavaan kuntoon
Valtatie 25 eli Uudenmaan kehäväylä ei vastaa nykyisiin eikä tuleviin elinkeinoelämän tarpeisiin, todetaan tuoreessa valtatien varren kuntien ja kauppakamarien selvityksessä.
"Mikäli tämä väylä olisi missä tahansa muualla Suomessa, se olisi jo nelikaistainen. "
Väyläviraston investointiohjelma 2025–2032 on valmistunut
Väylävirasto on laatinut uuden väyläverkon investointiohjelman vuosille 2025–2032. Vuosittain päivitettävä investointiohjelma on Väyläviraston asiantuntijatietoon perustuva näkemys uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista. Päätökset hankkeiden toteuttamisesta tekee eduskunta.
Muun muassa Vt 25 Hanko-Mäntsälä 1. vaiheella, joka sijaistsee vasta kolmoskorissa, on merkittävä myönteinen vaikutuus 1,45 saavutettavuutta tarkasteltuna. (Sivu 29)
Päärratahankeesta Helsinki-Riihimäki-hankkeen 3. vaiheen hyödyistä puolet kohdistuu Helsingin seudulle. Lisäksi hankkeesta hyötyy lisäksi Pirkanmaa ja Kanta-Häme sekä laajemmin koko läntinen Suomi.
Valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2025-2032 20230327.pdf
Elinvoimavaliokunkunnan kokous 7.3.2024 teemalla Liikenneasiaa - alueen saavutettavuus
Valtatie 25 on merkittävin poikittaisyhteys eteläisestä Suomessa. Miten vt 25 hanke etenee? Miten Pasila–Riihimäki-rataosan liikenteellisen välityskyvyn ja häiriösietokyvyn parantaminen etenee talousalueellamme? Alempi tieverkko on yksi murheenkryyni, miten korjattavat kohteet valitaan?
Ohjelma
- Päällystyskohteiden ohjelmoinnista Uudenmaan alueella. Timo Karhumäki, yksikön päällikkö, Ely
- Vt 25 kehittämisen tilannekatsaus. Heli Siimes, yksikön päällikkö, Ely
- Pääradan Riihimäki-Pasila eteneminen talousalueellamme. Riitta Parviainen, rakentamishankkeen projektipäällikkö, Väylä
- Riihimäen kaupungin liikenneasioiden tilannekatsaus. Niina Matkala, Riihimäen kaupunki
- Hyvinkään kaupungin liikenneasioiden tilannekatsaus. Kimmo Kiuru ja Marko Hytönen, Hyvinkään kaupunki
Tapahtumassa olleiden asiantuntijoiden esitysmateriaalit:
Ely_Timo_Karhumäki_Päällystyskohteiden_ohjelmoinnista_Uudenmaan_ELY-keskuksen alueella.pdf
Vt25_tilannekatsaus_Heli_Siimes_Ely.pdf
Tilannekatsaus_Päärata_Hyvinkää-Riihimäki_ Riitta Parviainen_Väylä.pdf
Riihimäki_Liikenneiltapäivä-Niina_Matkala.pdf
Hyvinkää_Liikennehankkeet_ajankohtaiset_Kimmo_Kiuru.pdf
SUOMEN TEIDEN JA RATOJEN PALVELUKYVYN ANALYYSI 10/2023
Destian tekemä selvitys. Pominta Uudenmaan kortista sivulta 52.
Havaintoja maakunnan tieverkosta ja sen palvelukyvystä
- 53 % raskaan liikenteen suoritteesta hyväkuntoisilla pääteillä
- 19 % raskaan liikenteen suoritteesta huonokuntoisilla pääteillä
- 450 km hyväkuntoisia pääteitä
- 1700 km hyväkuntoisia seutu-ja yhdysteitä
- 120 km huonoja pääteitä
- 500 km huonoja seutu-ja yhdysteitä
- Vaarallisin tieosuus Hanko –Mäntsälä (vt 25)
- Eniten raskaan liikenteen suoritetta Suomessa
- Suhteessa eniten huonokuntoisia teitä
- Tiheä tieverkosto
- Valtakunnan logistiikan lähtö-ja saapumisalue, merkitystä koko valtakunnan logistiikan sujuvuudelle ja toimitusketjuille
- Elintarvikejakelun lähtöpiste
Materiaali
Aiempaa edunvalvontatyötä
Kehä V kuntoon
Kehä V kehittäjäkunnat Hanko, Raasepori, Vihti, Nurmijärvi, Hyvinkää ja Mäntsälä haluavat yhdessä edistä kehätien parantamista vaiheittain seuraavan kymmenen vuoden aikana. Työt on mahdollista aloittaa heti. Kehä V kattaa Hanko–Mäntsälä (159 km) (valtatie 25) sekä Mäntsälä-Porvoo (kantatie 55) osuuden.
Haluamme lisätä tien turvallisuutta, sujuvoittaa alueen logistiikka- ja tavaraliikennettä, parantaa työmatkapendelöinnin edellytyksiä sekä purkaa ja parantaa Kehä III liikennepainetta.
Kehä V (valtatie 25) Hanko–Mäntsälä (159 km), joka kuuluu maanteiden pääväyliin ja kantatie 55 (Mäntsälä-Porvoo) muodostavat yhdessä kehityskäytävän rungon rautatien kanssa. Kehätien vaikutusalueella on 221 000 asukasta ja kuntien väestönkasvu on ollut yli 11 prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana.
Varmistamme tien turvallisuuden
- Ilman perusparannusta Kehä V (VT 25) on palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin päätie
- Kehä V:llä on nykyisellään enemmän onnettomuuksia kuin Kehä III liikennemääriin suhteutettuna
Sujuvoitamme alueen logistiikka- ja tavaraliikennettä
- Hangon sataman tavaraliikenne on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana; vuodessa noin 240 000 rekkaa Kehä V:llä
- Hangon (talvisaikaan sula) satama on portti Suomeen ja toimivat tieyhteydet ovat edellytys sujuvalle tavaraliikenteelle koko maahan. Lyhyin merimatka Manner-Suomeen on Hankoon.
Parannamme työmatkapendelöinnin edellytyksiä
- Kehä V tieosuus muodostaa yhdessä Hangon radan ja työpaikka-alueiden kanssa kehityskäytävän. Liikenteen rakenteelle on ominaista, että valtakunnallisen raskaan liikenteen rinnalle sekoittuu samalle tielle runsasta lähikuntien välistä paikallisia pendelöintiä. Poikittaisliikenne on enimmäkseen yksityisautoilla raskaan tavaraliikenteen seassa.
- Yksinomaan Kehä V varrella sijaitsevien kuntien asukkaista yli 8 000 henkilöä tekee työmatkansa tietä pitkin. Lisäksi tien varrella on työmatkapendelöintiä muualta maasta.
- Nopeasti toteutettavia tien parantamistoimenpiteitä ratkaisuja on mahdollista edistää vaiheittain jo nyt
- Pendelöinnin edellytysten parantaminen on myös elinvoimakysymys läntisellä Uudellamaalla
Puramme ja jaamme Kehä III liikennepainetta
- KEHÄ V:llä on potentiaalia kasvaa merkittäväksi poikittaisliikenteen pääväyläksi Kehä III rinnalle.
Hyvinkää on maantie- ja rautatieyhteyksien risteyskohta
Uudenmaan viidenneksi suurin kaupunki Hyvinkää on kehittyvien logististen käytävien keskipiste ja risteyskohta. Haluamme parantaa Kehä V –tien turvallisuutta ja roolia logistisena vyöhykkeenä. Kaupungissa toimivat muun muassa Ahlsell, Broman Group, Onninen, Kone ja Konecranes, joiden toimintaedellytyksiä voidaan parantaa parempien kulkuyhteyksien avulla.
Maantie-, raide- ja lentoliikenteen helppo saavutettavuus erottuvana tekijänä
Hyvinkää sijaitsee Helsinki-Tampere moottoritien (VT 3) ja VT 25 Hanko-Mäntsälä tien eli Kehä V risteyksessä. Lisäksi kaupunki on pääradan ja että sähköistettävän Hanko-Hyvinkää –radan risteyskohdassa ja myös ilmateitse helposti saavutettavissa, Helsinki-Vantaan lentoaseman ollessa vain 30 minuutin matkan päässä.
Lisätietoja
Liikenneinsinööri Kimmo Kiuru, etunimi.sukunimi@hyvinkaa.fi