Haetaan yhteistyöyritystä työssäoppimisjaksolle ESG-projektille

Ympäristöalan erikoisammattitutkinnon opiskelija Juha Vihavainen etsii yhteistyöyritystä, jossa voidaan suorittaa projektityö ESG/HSEQ-aiheesta.

Hyvä Kauppakamarilainen toimija!

Kuka olen ja millä asialla? Olen Juha Vihavainen ja olen tuttu Rihy kauppakamarin Elinvoimavaliokunnan puheenjohtajan pestistä. Kauppakamarin toiminnassa olen ollut mukana yli 10 vuotta, ja pari viimeistä vuotta valiokunnan puheenjohtajana.

Työhistoriaa löytyy lähes 30 vuotta, erityisesti kiinteistöalan palveluista. Kiinnostus ESG asioita kohtaan heräsi jokunen vuosi sitten ja suoritin turvallisuusalan perustutkinnon -21 ja nyt olen täydentämässä tietämystä Ympäristöalan erikoisammattitutkinnolla, YEAT.

Tähän liittyen haen koulutussopimusyritystä Ympäristöalan erikoisammattitutkinnon suorittamiselle organisaatiossanne. Olen yksi 26 opiskelijasta, jotka valittiin 172 hakijan joukosta Suomen ympäristöopisto SYKLI Oy:n järjestämään Vastuullisuusjohtamisen osaaja -koulutus, Ympäristöalan erikoisammattitutkintoon (180osp.) Opiskelu edellyttää yhteistyöyritystä, jossa suoritetaan käytännön projektityö ESG/HSEQ-aiheesta.

Kysynkin mahdollisuutta tällaiseen yhteistyöhön. Koulutuspaikka- /sopimus on lähtökohtaisesti maksuton ja palkaton yhteistyöyritykselle. ”Työjakson” kesto on n. 6-8 kuukautta, alkaen marras-joulukuun alussa 2024. Itse koulutus alkoi 24.9.

Mitä tarjoan työjaksopaikalle? Lisäresurssia kestävän kehityksen, vastuullisuuden, ympäristö-, laatu- tai turvallisuustyön järjestelmälliseen kehittämiseen. Työssäoppimisen on keskiössä, mutta tuon viimeisimmän tiedon yhteistyöyritykseen. Vastuullisuuden edistäminen organisaation käytännöissä. Laatu-, ympäristö-, turvallisuus- tai vastuullisuusjohtamisen järjestelmän tai - ohjelman rakentaminen, työn käynnistäminen tai olemassa olevan järjestelmän/ohjelman kehittäminen.

Esimerkkejä kehitystöistä:

Ympäristöaiheet
• Ympäristö- ja vastuullisuusohjelman rakentaminen, perusteiden kartoitus PK-organisaatiossa ->
esim. Ekokompassin käyttöönotto yrityksessä
• Ympäristöjärjestelmän päivitys ja kehittäminen ISO 14001-valmiuteen
• ISO 14001-ympäristöjärjestelmään liittyvän viestinnän kehittäminen
• ISO 14001:n kehittäminen

Laatuaiheet
• Laatukäsikirjan kehittäminen ja/tai päivittäminen
• Laatujärjestelmän kehittäminen rakentamalla riskikartoitusjärjestelmä palveluille
• Olemassa olevan laatujärjestelmän kehittäminen ISO 9001 -valmiuteen
• Laatukäsikirjan kehittäminen LEAN-periaatteiden mukaiseksi

Turvallisuusaiheet
• Työturvallisuusjärjestelmän rakentaminen kiertotalouden alan yrityksessä
• Yrityksen arkea tukevan turvallisuusjärjestelmän rakentaminen

Monialaiset, ESG
• Ympäristöjärjestelmän ja muun HSEQ toimintajärjestelmän integrointi esim. myynnin kehittämiseen
• Integroidun toimintajärjestelmän (sisältäen ISO 9001, 14001, 45001) luominen
• Ympäristö- ja laatujärjestelmän raportoinnin kehittäminen PK-yhtiössä
• Sisäisen laatu- ja ympäristökäsikirjan laatiminen
• Kestävän kehityksen ohjelman laatiminen – tiekartan luominen kohti ESG:tä
• Vastuullisuusraportointimallin kehittäminen
• Vastuullisuusohjelman kehittäminen CSRD huomioiden
• Vastuullisuusstrategian kehittäminen ja jalkauttaminen

ESG-investoinnit parantavat yrityksen riskienhallintaa, lisäävät rahoituksen saatavuutta, tuovat operatiivisia säästöjä, parantavat asiakastyytyväisyyttä ja sitouttavat henkilöstöä, mikä kaikki vaikuttaa positiivisesti yrityksen taloudelliseen tulokseen pitkällä aikavälillä.
Kysy lisää aiheesta, keskustellaan, miten tätä mahdollisuutta voitaisiin hyödyntää.

Yhteistyöterveisin,

Juha Vihavainen