Hallituspartnerit-verkostossa on jo 1000 jäsentä

- Onnistuneen hallitustyön merkitys yritysten menestystekijänä tunnustetaan

Hallitustyön ja sen tuoman lisäarvon merkitys on nähtävissä Hallituspartnerit-verkoston jäsenmäärässä. 1000 jäsenen ja 11 alueyhdistyksen voimin Hallituspartnerit on tällä hetkellä Suomen suurin ja ainoa valtakunnallisesti toimiva hallitusosaajien verkosto. Verkoston missiona on parantaa pk-yritysten kilpailukykyä hallitustyön avulla.

Suurin osa Suomessa toimivista yrityksistä on pk-yrityksiä. Niiden omistajilla on kunnianhimoisia tavoitteita joiden saavuttamiseksi tehdään paljon työtä ja käytetään paljon aikaa. Jokainen yritys kohtaa eri vaiheissaan haasteita, jotka on ratkaistava jotta toiminta voi jatkua ja kehittyä. Yhä useampi pk-yritys löytää avaimet menestykseen rekrytoimalla hallitukseensa riippumattomia jäseniä.

”Monissa suomalaisissa pk-yrityksissä on huomattu, että riippumattomien hallitusjäsenten tuoma osaaminen ja kokemus ovat merkittävä voimavara yritysten menestykselle”, Hallituspartnerit ry:n hallituksen puheenjohtaja Jyrki Liljeroos toteaa. ”Korostamme erityisesti tehokkaan hallitustyöskentelyn merkitystä pk-yritysten toiminnassa ja kehitämme hyvää, ammattimaista ja eettistä hallitustyöskentelyä”.

Riippumattomien hallitusjäsenten ottaminen mukaan hallitustyöhön tapahtuu tyypillisimmin yritysten muutostilanteissa, esimerkiksi sukupolvenvaihdosten yhteydessä ja muissa omistusjärjestelytilanteissa, strategiatyön, kansainvälistymisen tai yrityskauppojen yhteydessä. Hallituspartnerit-verkoston jäsenet ovat mukana yritysten hallitustyössä, ja osallistuvat aktiivisesti myös oman alueyhdistyksensä toimintaan.

Hallituspartnerit-jäsen, KTM, HHJ PJ Sari Vaajanen-Ärrälä tuli mukaan toimintaan oman muutostilanteen kautta: ”Olin myynyt kasvuyritykseni 20 vuoden rupeaman jälkeen. Minua pyydettiin Hallituspartnereiden toiminnanjohtajaksi, ja tunsin tehtävän ja verkoston heti omakseni. Viiden vuoden periodi 2012-2017 Tampereen yhdistyksen vetovastuussa auttoi pääsemään syvälle valtakunnalliseen toimintaan ja jäsenistöön. Rivijäsenenä olen yhdistyksen toiminnassa aktiivisesti mukana.” Sari Vaajanen-Ärrälän mielestä jäsenyys on monella tavalla palkitsevaa: ” Samanhenkisiltä eri kokemustaustoilla olevilta kollegoilta kuulee todellisista kokemuksista ja pääsee oppimaan toisilta.”

1000 jäsenen verkostosta löytyy monipuolista kokemusta yrittäjyydestä, yritysten johtamisesta ja osaamista eri liiketoiminta-alueilta. Merkittävä osa jäsenistä on suorittanut HHJ- (Hyväksytty hallitusjäsen) ja HHJ PJ- (Hyväksytty hallitusjäsen & puheenjohtaja) tutkinnon. Jotkut heistä toimivat myös luennoitsijoina HHJ-kursseilla, joita manner-Suomen kauppakamarit järjestävät.

Hallituspartnerit palkitsee joka vuosi Kultainen Nuija -palkinnolla yhden suomalaisen pk-yrityksen, joka on menestynyt avaamalla hallituksensa ovet riippumattomille jäsenille.

Tampereella vuonna 2003 perustettu Hallituspartnerit on kasvanut valtakunnalliseksi verkostoksi, johon kuuluu tällä hetkellä 11 aktiivista itsenäistä alueyhdistystä.

Tiedustelut: Eija Vartila, Hallituspartnerit ry, toiminnanjohtaja 050 388 9628