Hyvää Itsenäisyyspäivää!

Tänään, juhlistamme merkittävää päivää, Suomen itsenäisyyspäivää.

On etuoikeus muistella niitä rohkeita askelia, jotka veivät meidät kohti vapautta ja itsenäisyyttä.
Joulukuun neljäntenä päivänä 1917, P. E. Svinhufvudin johtama senaatti, antoi Suomen itsenäisyysjulistuksen ja eduskunta hyväksyi sen joulukuun 6. päivänä äänin 100 puolesta, 88 vastaan.
Satakuusi vuotta sitten suomalaiset astuivat yhtenäisenä kansakuntana kohti itsenäisyyttä. Tuona aikana, haasteet olivat suuria, mutta suomalaisten tahto oli vahva. Kansamme päätti olla murtumaton ja sillä oli näkemystä rakentaa tulevaisuus, joka olisi omannäköisemme ja vapautemme arvoinen.

Tänään olemme vahvoja, yhtenäisiä ja itsenäisiä. Siksi juuri tänään, on hyvä päivä muistaa niitä henkilöitä, jotka kantoivat vastuun itsenäisyytemme luomisesta ja rakentamisesta. Heidän perintönsä olkoon meille opetus siitä, miten yhdessä voimme voittaa vaikeudet ja luoda paremman tulevaisuuden.

Itsenäisyyspäivä on juhlapäivä, jolloin on hyvä pysähtyä hetkeksi ja tarkastella, missä olemme nyt.
Voimme olla ylpeitä siitä, millaiseksi maamme on kehittynyt. Olemme vahvoja kohtaamaan uudet haasteet ja mahdollisuudet. Yhteiskuntamme monimuotoisuus on voimavara, ja yhdessä voimme rakentaa entistä tasa-arvoisempaa ja kestävämpää yhteiskuntaa.

Itsenäisyys ei ole itsestäänselvyys, vaan se vaatii jatkuvaa työtä ja sitoutumista.
Meillä kaikilla on vastuu siirtää perintömme tuleville sukupolville ja varmistaa, että heillä on samat mahdollisuudet elää vapaassa ja oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa.

Ratkaisevalla, jopa historiallisella hetkellä, pystyimme ottamaan merkittävän askeleen ja liityimme osaksi tärkeää puolustusyhteisöä, Natoa. Teimme sen omilla ehdoillamme, niin itsemme, lastemme kuin tulevien sukupolvien vuoksi. Emme ole enää yksin, nyt meillä on liittolaisia, joiden kanssa olemme entistä vahvempia.

Tänään on erinomainen päivä juhlia menneitä saavutuksia, mutta myös hieno päivä sitoutua rakentamaan tulevaisuutta. Yhteistyöllä, avoimuudella ja kunnioituksella voimme vahvistaa itsenäisyytemme perustaa. On meidän vastuullamme varmistaa, että Suomi säilyy vahvana ja yhtenäisenä myös tulevina vuosikymmeninä.

Olkaamme ylpeitä siitä, mitä aiemmat sukupolvet ja me olemme saaneet aikaan, sekä innostuneita siitä, mitä voimme vielä yhdessä saavuttaa. Suomi on ja pysyy itsenäisenä, kun rakennamme tulevaisuutta yhdessä.

Haluan sydämellisesti kiittää kaikkia niitä, joiden ansiosta Suomi ja Suomen kansa on se, mikä se nyt on. Kiitos.

Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari onnittelee satakuusivuotiasta Suomea ja Suomen kansaa ja toivotamme kaikille iloista itsenäisyyspäivää.