Jännittävää vuotta 2021!

Vuosi 2021 alkoi mielenkiintoisella tavalla. Koronarokotukset saatiin käyntiin ja meillä on hiljalleen lupa odottaa paluuta uuteen normaaliin. Millainen se on, sitä emme tiedä. Teemme kuitenkin kaikkemme, että se on yritysten toimintaympäristön toimeliaisuutta nostava.

Valta vaihtui Yhdysvalloissa, presidentti Joe Bidenin vannottua virkavalan. Hän korosti puheessaan demokratian merkitystä ja sitä, että kansalaisten ääntä ja tahtoa on kuunneltu. Tämä oli tärkeä asia, koska Yhdysvaltoja pidetään länsimaisen demokratian ykkösmaana, jonka vakaus ja ennustettavuus ovat merkittäviä koko länsimaiselle kulttuurille.

Erilaiset tavat toimia liikkuvat globaalisti. Toivottavasti suomalainen poliittinen kenttä ottaa oppia, miten saada kansalaiset kiinnostumaan politiikasta, tosin ilman Yhdysvalloissa syntynyttä kansalaisten jakautumista ja vihaa. Asioiden idealisointi kuuluu toki politiikkaan, mutta ei päätöksentekoon.

Suomessa julkisen talouden kestävyys on valtava haaste ja tulevilla päättäjillä on merkittävä rooli siinä, miltä todellisuus epidemian jälkeen näyttää.

Kauppakamariverkoston yhteiset tavoitteet vuodelle 2021 ovat elinvoimainen ja kilpailukykyinen Suomi koronan jälkeen, kuntavaalit, sote- ja maakuntauudistus sekä pandemian kestävä palvelu- ja toimintamalli sekä kauppakamariyhteistyön hyötyjen löytäminen ja edelleen kehittäminen.

Loppuvuodesta tekemämme kyselyn perusteella, te jäsenistömme, nostitte merkittäviksi vaikuttamisen kärjiksi yritysten näkemysten esiin nostamisen julkisuudessa, osaavan työvoiman saatavuuden, verotukseen ja koulutuskysymyksiin vaikuttamisen. Näillä kärjillä ja pääteemoilla lähdemme kohti jännittävää vuotta 2021.

Menestystä vuodelle 2021, pitäkää itsenne terveinä.

Marja Heinimäki

PS. Toivon matalan kynnyksen yhteydenottoja, mikäli tunnistatte konkreettisia haasteita tai kehitysideoita, joita haluatte nostaa esiin keskusteluun. Me toimistolla olemme teitä varten.