Kauppakamarimme täyttää 70 vuotta

Markku E. Rentto, Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja

Kauppakamareiden tavoitteena on vapaa, vauras, avoin ja kilpailukykyinen Suomi, joka on paras aivan jokaiselle. Silloin Suomi on hyvä maa asua, kouluttautua, elää ja yrittää.

Tämä perusperiaate ei ole muuttunut, vaikka käsitteistö ja sanoitus onkin kehittynyt vuosien varrella.

Kaupankäynti ja kansainvälisyys ovat kantaneet paitsi talousaluettamme myös koko Suomea. Näiden 70 vuoden aikana talousalueemme ja Suomi ovat nousseet menestystarinaksi.

Kaikki hyvinvointi yhteiskunnassa lähtee lopulta yrittämisestä. Menestyvä yrittäjä tai johtaja saa yrityksensä kukoistamaan, ja kannattavasta liiketoiminnasta tulee voittoa, josta maksetaan veroja yhteiskunnalle, joka tarvitsee niitä toimintojensa rahoittamiseen.

Tyypillisesti suurin osa voitosta sijoitetaan takaisin yritykseen erilaisten investointien muodossa. Investoinnit mahdollistavat kasvua, ja kasvu tarvitsee työntekijöitä. Ihmiset saavat töitä ja voivat suunnitella omaa elämäänsä, ja samalla yritys kasvaa.

Kasvava yritys tekee parempaa tulosta ja maksaa enemmän veroja. Positiivinen kierre kantaa koko yhteiskuntaa.

Onko niin, että koska yrittämisen merkitys ja vaikutus yhteiskuntaan on itsessään niin yksinkertainen, sen tärkeys ja sen luoma hyvä aina tuntuu unohtuvan politiikan monimutkaisuuden ja uusien virtausten alle?

Kauppakamarimme pyrkii vaalimaan, suojelemaan ja edistämään elinkeinoelämämme menestymisen mahdollisuuksia myös tulevat 70 vuotta.

Vilpittömät kiitokseni kaikille kauppakamarimme toiminnassa mukana olleille näinä kuluneina vuosina ja onnitteluni, meille kaikille, komeasta saavutuksesta.