Kauppakamarin HRA-koulutus antaa hyvät eväät rekrytoijana kehittymiseen

Kirjoittaja Kaisu Eronen, HRD Manager, Primehotels Oy

Kertaus on opintojen äiti, joten on mukava kaivaa loppuvuodesta 2021 suorittamani Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin Hyväksytty rekrytoinnin asiantuntija -koulutuksen muistiinpanot esiin ja pysähtyä toviksi koulutuksen herättämien ajatusten ja oppien äärelle.

Ensimmäisenä mieleen palautuvat antoisat keskustelut asiantuntevien rekrytointiasiantuntijoiden johdolla sekä kaikkien koulutukseen osallistuneiden kanssa. Monimuotoinen osallistujakaarti eri toimialoilta ja eri taustoilla toi oman mielenkiintoisen mausteensa koronapandemian vuoksi verkon kautta toteutettuun koulutukseen. Samoja haasteita rekrytoinnin parissa nousi tapetille toimialasta ja toimipaikasta riippumatta. Oman kokemukseni perusteella kauppakamarin HRA-koulutus toimii erinomaisesti yli toimialarajojen ja sopii niin rekrytoinnin vasta-alkajalle kuin rekrytoinnin konkarille. Toisilta oppiminen, omien ajatusten ja oivallusten jakaminen antoi hyvää perspektiiviä ja auttoi pölyttämään omia näkemyksiä ja kokemuksia monipuolisesti rekrytointiprosessin eri vaiheissa.

Ammatillisen opettajan ja koulutuksen osallistujan näkökulmasta katsottuna HRA-koulutus on erittäin onnistunut kokonaisuus. Rekrytoinnin kartalle virittävä ennakkotehtävä, opiskelijakollegoiden ennakkotehtäviin ja esittelyihin paneutuminen ja ennakkotehtävien kommentointi oppimisalustalla, virittivät kaikki opiskelijat samalle taajuudelle jo ennen ensimmäistä yhteistä iltapäivää koulutuksen parissa. Asiantuntevat luennoitsijat ja pienryhmien antoisat keskustelut tempaisivat mukaansa ja auttoivat laajentamaan omaa ajattelua. HRA-koulutuksen kruunasi oman pienryhmän tekemä ryhmätyöskentely yhdessä valitsemamme aiheen äärellä sekä aikaansaannoksen esittely ja toisten pienryhmien töiden opponointi.

Oman kehittymisen näkökulmasta opettavaisin jakso oli moduuli 3, jossa aiheena oli rekrytoinnin juridiikka. Tämän moduulin sisällön tulisi kuulua kaikkien esimiesten pakollisiin opintoihin esimiesuran alkuvaiheilla, jotta turhilta karikoilta voitaisiin välttyä tietämättömyydestä johtuen. Yhdenvertainen kohtelu, syrjinnän kielto ja tietosuoja rekrytoinnissa jättivät esimerkkien kautta vahvat muistijäljet omalle verkkokalvolle ja lupaan omalta osaltani varmistaa, että omassa organisaatiossa nämä asiat ovat meidän esimiehillä hallussa.

Timing is everything -lause osuu niin onnistuneeseen rekrytointiprosessiin osaajista kilpailtaessa kuin omasta näkökulmasta katsottuna oikeaan ajoitukseen HRA-koulutukseen osallistumisessa. War of Talents -kilpailu käy kuumempana kuin koskaan aikaisemmin MaRa-toimialalla. Rekrytointi asiat ovat vahvasti omalla agendalla, jos ei päivittäin, niin useaan kertaan viikossa. Olemme avaamassa huhtikuussa kaksi uutta hotellia Helsinkiin – Hotel Mestari ja Hotel AX – ja näiden avausrekrytointien myötä meidän toimialan todellinen tilanne osaajien vajeesta on konkretisoitunut ja tilanne on erittäin hälyttävä. Laitetaan yhdessä viidakkorumpu soimaan Primehotels.fi -sivulta löytyvistä oppimisen ja kehittymisen mahdollisuuksista sekä kauppakamarin HRA-koulutuksesta, jota suosittelen lämpimästi!

HRD-terveisin,
Kaisu Primehotelsilta