Keskuskauppakamarin Ilmastoyhteisö osaksi kansainvälistä Clinton Global Initiative -yhteisöä

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Jussi Hakanen. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin ilmastoyhteisö on valittu osaksi kansainvälisen Clinton Global Initiative (CGI) -yhteisöä. CGI-yhteisöön hyväksytään hankkeita, jotka sitoutuvat ratkaisemaan maailman suurimpia haasteita konkreettisilla ja mitattavilla toimilla.

Tällaisia hankkeita on jo yli 4000. Keskuskauppakamari haki mukaan CGI-yhteisöön, koska Ilmastoyhteisö on ilmastonmuutoksen saralla erinomainen esimerkki tällaisesta konkreettisesta ja mitattavasta hankkeesta. CGI-yhteisön myötä Keskuskauppakamarin järjestämiin ja Lähi-Tapiolan mahdollistamiin ilmasto-ohjelmiin ja ilmastoyhteisöön osallistuvat yritykset pääsevät näin osaksi laajempaa, kansainvälistä verkostoa, ja suomalaisten yritysten ilmastotyö kasvattaa kansainvälistä näkyvyyttään.

Ilmastoyhteisön tarkoituksena on tukea pk-yritysten pitkäjänteistä matkaa kohti vaikuttavia ilmastotoimia. Ilmastoyhteisö on jatkoa ilmasto-ohjelmalle, jonka kautta sadat pk-yritykset ovat ottaneet ensimmäisiä askeleita ilmastotyön aloittamisessa. Ilmastoyhteisö tarjoaa tukea työn jatkamiseen ja vaikuttavien ilmastotekojen toteuttamiseen.

Suomessa meillä on vahva yksinpärjäämisen ja sisun kulttuuri. Ilmastoyhteisössä hienoa on sen maksuttomat koulutukset ja palvelut yrityksille, mutta vielä arvokkaampaa on, että Ilmastoyhteisössä pk-yritykset voivat uudella tavalla jakaa ja oppia yhdessä ratkaisuja, jotka vähentävät päästöjä. Ilmastoyhteisön viesti yrityksille on selvä: kaikkea ei tarvitse tehdä yksin – ratkaistaan tätä yhdessä.

”LähiTapiolalle oli tärkeää lähteä tukemaan pk-yritysten ilmastotyötä. Keskuskauppakamari on jo pitkään tehnyt vaikuttavaa työtä pk-yritysten ilmastotoimien vahvistamiseksi, joten oli luontevaa lähteä yhdessä heidän kanssaan tukemaan pk-yrityksiä. Pitkäjänteisen työn ansiosta uskomme, että LähiTapiolan mahdollistamat ohjelmat tuottavat todellista merkitystä sekä yrityksille että ilmastolle”, sanoo LähiTapiolan yritysasiakasliiketoiminnan johtaja Veikko Salonen.

CGI-yhteisön kautta ilmastoyhteisöön osallistuvat yritykset voivat hyödyntää CGI:tä myös omassa markkinoinnissaan. Keskuskauppakamari myös kuulee ilmastokoulutusasiakkaidensa toiveita siitä, miten CGI-yhteisö voi hyödyttää heitä esimerkiksi luomalla uusia yhteistyömahdollisuuksia.

Positiivinen esimerkki kasvattaa vaikuttavuutta. Mitä laajemmin yritysten ilmastotyön vaikutukset ovat tiedossa, sen todennäköisemmin muissakin maissa löytyy toimijoita, jotka päättävät lähteä tukemaan pk-yrityksiä ilmastotyössä.

”Näyttämällä esimerkkiä, Keskuskauppakamari rohkaisee elinkeinoelämää ympäri maailman yhteistyöhön pk-yritysten ilmastotyön tukemiseksi. Suomen yrityksistä yli 98 prosenttia on pk-yrityksiä, joten niiden ilmastotyöllä on suuri vaikutus koko Suomen päästöihin”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.