Kohti vuotta 2025 - Liity mukaan vaikuttamaan!

Tule osaksi kauppakamarin valiokuntatyöskentelyä, missä pääset verkostoitumaan, jakamaan asiantuntemustasi ja vaikuttamaan yritysmaailman tulevaisuuteen.
Kauppakamarin valiokunnassa pääset kasvattaman liike-elämän verkostoasi ja vaikuttamaan talousalueesi elinvoiman edistämiseen. Verkostoitumisen etuina ovat henkilökohtaisen oman osaamisen kasvaminen ja luotettavien yhteistyökumppanien löytäminen. Hyvä kontaktiverkko on kullanarvoinen tukiverkosto ja sparrari.

Valiokunnat kokoontuvat 2-4 kertaa vuodessa. Alla näet lyhyet esittelyt valiokunnista ja linkistä pääset valitseman mieleisesi, sitten vain klikkaa lähetä.

Voit toki myös välittää linkkiä eteenpäin yrityksessänne. Mikäli samaan valiokuntaa ilmenee lajalti kiinnostusta yhdestä yrityksestä, teemme demokraattisen valinnan arvalla. Kysely on avoin 11.11.2024 asti.

Elinvoimavaliokunta

Tehtävänä yritysten liiketoiminnan kasvun ja elinvoiman kehittäminen. Tunnemme talousalueemme toimintaympäristön, jaamme tietoa, kehitämme yhdessä ja verkostoidumme. Edistämme yritysten mahdollisuutta sijoittua talousalueelle ja vaikutamme alueen infrastruktuurin kehittämiseen. Viemme eteenpäin sujuvan ja toimivan arjen syntymistä sekä palveluiden saavutettavuutta että kaupankäynnin mahdollisuuksia luomalla kohtaamisia. Edistämme talousalueen aktiivisuutta ja ihmisten vuorovaikutusta.

Ict- ja digivaliokunta

Vaikuttaa alueella alan yleiseen kehittymiseen, työvoiman ammatillisen osaamisen kehittämiseen ja yhteistyön edistämiseen oppilaitosten ja liike-elämän välillä. Edistää alan tunnettuutta ja vetovoimaa sekä tuo esille alan tarjoamia mahdollisuuksia alueen liike-elämälle. Lisää yritysten tietoisuutta sähköisen liiketoiminnan palveluista, levittää hyviä käytänteitä ja tukee pk-yritysten digitalisaatiojohtamisessa, kun liiketoimintamallit muuttuvat digipalveluiden 24/7 saatavuuden ajattomuudessa.

Liikenne- ja logistiikkavaliokunta

Edistää ja luo edellytyksiä liikenteen ja logistiikan alan toiminta-alueilla. Osallistuu alueelliseen ja liikenteeseen vaikuttavaan suunnitteluun, tuo jo suunnittelun alkuvaiheessa esille elinkeinoelämän tarpeita ja näkemyksiä. Luo liikenneasioiden toimijoiden välisen yhteisymmärryksen syntymistä ja edistää seudun liikennejärjestelmän sekä tärkeimpien liikenneinvestointien rahoitusten turvaamista. Painopisteitä ovat alueen saavutettavuuden varmistaminen, työmatka- ja asiointiliikenteen sujuvuuden parantaminen, mm. kehittämällä seudun poikittaisia liikenneyhteyksiä sekä liityntäpysäköintiä ja kaikkien liikennemuotojen toimivuudesta huolehtiminen.

Osaamisvaliokunta

Tavoitteena ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaaminen ja alueen kilpailukyvyn parantaminen osaamisen kehittämisen ja ennakoinnin avulla. Edistää liike-elämän ja oppilaitosten yhteistyötä koulutustarjonnan ja työntekijöiden osaamisen kohtaannon varmistamiseksi. Vahvistaa elinkeinoelämän ja yritysten kumppanuusverkostoa, jossa oppiminen ymmärretään tärkeimmäksi liiketoiminnan menestystekijäksi. Painopisteenä on uusien osaajien saaminen työelämään sekä henkilöstön ja esimiesten osaamisen kehittäminen muuttuvassa työelämässä. Jaamme osaamisen kehittämisen ja henkilöstöasioiden ammattilaisten kesken hyviä käytäntöjä.

Teollisuusvaliokunta

Teollisuuden merkitys on talousalueellemme merkittävä ja erityisesti korostuu huomattava kansainvälistävientiä tekevien yritysten määrä. Vaikutamme teollisuudelle kilpailukykyisen toimintaympäristön turvaamiseksi ja oppilaitosyhteistyöhön ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden varmistamiseksi. Ylläpidämme vuoropuhelua mm. järjestämällä päättäjille tutustumistilaisuuksia teollisuusyrityksiin. Ennakoimme teollisuuden toimintaedellytysten turvaamista pitkällä tähtäimellä. Uusina teemoina ovat mm. puolustusala ja kiertotalous.

Vientikilta

Vientikilta on yritysten kansainvälistymisestä vastaavien henkilöiden aktiivinen vertaistukiverkosto, jossa voi vaihtaa kokemuksia ja vinkkejä vientikaupan edistämisestä ja osallistujat auttavat toisiaan kasvamaan viennin menestystarinoiksi. Vientikillassa voi kasvattaa asiantuntemusta verkoston tuella ja saada tukea viennin aloittamisen haasteissa. Yritysvierailuilla tutustaan johonkin mielenkiintoiseen alueen vientiyritykseen tai kansainvälistymiseen liittyvään muuhun kohteeseen.

Rakennusalan klusteri

Mikäli Rakennusalan klusteri saa riittävää kannatusta, päätämme ensimmäisessä kokouksessa vaikuttamisen teemat ja tavoitteet. Rakennusalan klusterin painopisteinä voisivat olla arkkitehtuuri, suunnittelu, talonrakennus- ja rakennustuoteteollisuus sekä oppilaitosyhteistyö. Vaikuttamistyössä korostuisi rakennusalan merkitys, kuntien maankäyttö- ja tonttipolitiikka, alueelliset investoinnit ja osaavan työvoiman saatavuus.

Tekoälyn näkemys kauppakamarin valiokuntatyöskentelystä.