Neuvontapalvelut: EU:n tukemia lainoja, takauksia ja pääomasijoituksia yrityksille

Useimmat eurooppalaiset yritykset turvautuvat pankkilainoihin yritystoiminnan eri vaiheissa. Lainan saaminen voi kuitenkin olla vaikeaa erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille, jos yrityksellä ei ole tarvittavia vakuuksia.

Euroopan unioni tukee yrittäjiä ja yrityksiä monilla erilaisilla ohjelmilla. EU:n tutkimus- ja kehitysohjelmien lisäksi yrityksille on tarjolla EU:n tukemaa rahoitusta, kuten

• lainoja,
  • takauksia ja
  • pääomarahoitusta paikallisten rahoituksen välittäjien, kuten esimerkiksi pankkien, rahoituslaitosten ja pääomasijoitusyhtiöiden kautta.

EU:n tukemia lainoja voi käyttää esimerkiksi tutkimukseen ja innovointiin tehtäviä investointeja varten. EU:n tarjoaman takauksen avulla yrityksillä on mahdollisuus saada rahoitusta helpommin tai paremmilla ehdoilla.

Kaikki yritykset voivat hakea rahoitusta koosta tai toimialasta riippumatta. EU antaa joka vuosi tukea yli 200 000 yritykselle.

Päätöksen EU:n rahoituksen tarjoamisesta tekevät paikalliset rahoituslaitokset ja sijoittajat, kuten pankit, pääomasijoittajat tai bisnesenkelit. EU:n tuen ansiosta paikalliset rahoituslaitokset voivat antaa lisärahoitusta yrityksille. Rahoituslaitokset määrittävät rahoituksen ehdot; määrän, laina-ajan, koron ja maksut.

Access2Finance.eu -sivustolta löytyy tietoa rahoituslaitoksista, jotka tarjoavat Euroopan investointipankkiryhmän, InvestEU:n ja muiden EU-ohjelmien avulla tuettuja lainoja ja pääomarahoituksia.

Hyödyntääksesi EU:n tukemia lainoja, takauksia ja pääomarahoituksia, toimi seuraavasti:

• Valitse www.access2finance.eu -sivustolla olevasta kartasta maa, missä yrityksesi sijaitsee. Hakutoiminnon avulla voit etsiä yrityksellesi sopivaa rahoitusta muun muassa rahoitusmuodon, rahoituksen määrän, yrityksesi koon tai toimialan mukaan.
  • Ota yhteyttä rahoituslaitokseen, joka tarjoaa rahoitusta yrityksesi tarpeita varten.
  • Hae EU:n tukemaa rahoitusta suoraan rahoituslaitoksesta.

Yrityksillä on EU:n vakavaraisuusasetuksen 431 artiklan perusteella myös oikeus saada luottolaitoksilta palautetta niiden tekemästä luottopäätöksistä. Palaute auttaa yrityksiä hahmottamaan yrityksen taloudellista tilannetta ja parantamaan yrityksen mahdollisuuksia saada rahoitusta tulevaisuudessa.

Johanna Marin-Hyppönen
Neuvontapalvelun asiantuntija: Kansainvälistyminen, maa- ja markkinatieto, EU-rahoitus, kansainväliset yrityskontaktihaut

Neuvontapalvelu on maksuton Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin jäsenille

Tarvitsetko tietoa verotuksesta, taloushallinnosta, työsuhdeasioista tai vaikka yrityksen kauppasopimuksista? Lakineuvontapalvelut sisältyvät Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin jäsenetuihin. Helsingin seudun kauppakamarin juristit ja asiantuntijat vastaavat neuvontapalvelussa henkilökohtaisesti kysymyksiisi.