Teollisuusvaliokunnan kokous: Puolustusteollisuuden mahdollisuudet paikallisille yrityksille

Kuvassa luennoitsioi Markus Ranne (Senior Advisor, Defence, Business Finland, EU and International Collaboration)

Kauppakamarimme Teollisuusvaliokunnan kokouksessa 30.09. kuulimme EU:n EDF innovaatiorahoituksesta sekä DEFINE -verkostosta ja sen toiminnasta.

Tilaisuuden avasi kauppakamarimme Teollisuusvaliokunnan puheenjohtaja Sami Nummela (Business Area Manager, SSAB-Tibnor)

​​​​​​​​Markus Ranne (Senior Advisor, Defence, Business Finland, EU and International Collaboration) kertoi meille "Ajankohtaista EU:n EDF innovaatiorahoituksesta".

• Euroopan puolustusrahasto (The European Defense Fund, EDF) rahoittaa kansainvälisenä yhteistyönä toteutettavia puolustusalan tutkimus- ja kehitysprojekteja.
  • Rahasto koostuu tutkimus- ja kehittämiskokonaisuuksista, ja siitä voidaan tukea yhteistyössä toteutettavia ja jäsenvaltioiden rajat ylittäviä suorituskykyjen kehittämiseen tähtääviä toimia. Tuettavat toimet kattavat puolustusmateriaalin koko tutkimus- ja kehittämissyklin.
  • Rahastosta voidaan myöntää rahoitusta puolustustutkimus- ja kehittämisvaiheen toimille, jotka koskevat uusien puolustusalan tuotteiden, teknologioiden ja tietämyksen kehittämistä, tai jo olemassa olevien tuotteiden ja teknologioiden päivittämistä. Puolustusrahaston alaisia toimia tulisi toteuttaa yhteistyössä vähintään kolmen, kolmessa eri EU-jäsenvaltiossa tai assosioituneessa maassa sijaitsevan, toimijan välillä.
  • Edunsaajina ovat lähtökohtaisesti teollisuus- ja tutkimuskonsortiot. Rahoitusta myönnetään pääasiassa kilpailullisten hakujen kautta ja vuosittaisten työohjelmien mukaisesti. Puolustustutkimusta voidaan rahoittaa täysimääräisesti, mutta kehittämistoimissa edellytetään kansallista lisärahoitusta jäsenmailta ja/tai teollisuudelta.

Kuvassa vasemmalla Teemu Seppälä (Riihimäen kaupungin teknologia ja innovaatiojohtaja) ja oikealla Ilkka Korkiamäki (Riihimäen kaupungin neuvonantaja, DEFINE-hanke)

Ilkka Korkiamäki (Define-hanke, Riihimäen kaupungin neuvonantaja) ja Teemu Seppälä (teknologia ja innovaatiojohtaja, Riihimäen kaupunki) esittelivät DEFINE (Defence Innovation Network Finland) toimintaa.

• DEFINE on avoin verkosto, joka kerää yhteen puolustusvoimat, puolustus- ja turvallisuusalan yritykset, oppilaitokset ja tutkimuslaitokset sekä useita toimijoita Riihimäellä sekä ja Kanta-Hämeen alueella. Verkoston tavoite on kiihdyttää osallistujien innovaatio- ja kehitystoimintaa sekä kasvattaa yritysten liikevaihtoa.
  • Defence Innovation Network Finland (DEFINE) on Riihimäen kaupungin käynnistämä innovaatioekosysteemi, minkä puitteissa on tavoitteena rakentaa kansainvälisesti korkeatasoinen puolustus- ja turvallisuusalan verkosto. Innovaatioekosysteemi kokoaa parhaat sotilas- ja siviilipuolen osaajat yhteen luomaan uusia innovaatioita, jotka palvelevat samaan aikaan niin sotilastarpeita kuin koko yhteiskuntaa.
  • Riihimäellä on puolustusvoimien kyberturvallisuuden ja digitalisaation sekä johtamisjärjestelmän osaamiskeskittymä, jossa koulutetaan erikoisosaajia ja tehdään tutkimustyötä sekä luodaan innovaatioita. Lisäksi alueella toimii myös useita merkittäviä puolustus- ja turvallisuusalan yrityksiä. HAMK kouluttaa huippuosaajia teknisille aloille ja on laajentamassa koulutustarjontaansa. Riihimäellä on myös kansainvälisesti ainutlaatuinen robotiikan koulutuspolku aina päiväkodista korkeakoulututkintoon saakka.