Ratkaiseeko kännyköiden käyttökielto kouluissa kaikki ongelmat?

Useissa Euroopan maissa kouluissa on otettu käyttöön kännyköiden käyttökieltoja ja kokemukset ovat yllättävän positiivisia. Myös Suomessa harkitaan kännyköiden käyttökieltoa luokkahuoneissa, mutta onko tämä todella järkevä ratkaisu?

On selkeää, että kännykät voivat häiritä oppilaiden keskittymistä ja häiritä myös muita oppilaita. Vaikka kännykät olisivat poissa näkyvistä, ne voivat silti aiheuttaa häiriötä ajatuksen tasolla. Kännyköiden aiheuttamat haasteet eivät ole pelkästään fyysisiä, vaan myös psykologisia.

Käyttökielto voi olla osa ratkaisua, mutta se ei välttämättä poista kaikkia oppimisympäristön ongelmia. Nykymaailmassa, missä kaikki tapahtuu nopeasti ja mikä tahansa epämiellyttävä voidaan "swaipata" pois, oppilaiden on tärkeää oppia keskittymisen ja kärsivällisyyden taitoja. Kännykät ja muut digitaaliset laitteet tuovat mukanaan haasteita sekä mahdollisuuksia. On tärkeää opettaa kriittistä ajattelua digitaalisten laitteiden suhteen.

Digitaaliset työkalut ovat osa opetusta, mutta ne eivät voi korvata opettajan läsnäoloa ja vuorovaikutusta. Koulut käyttävät paljon digimateriaalia, mutta on tärkeää löytää tasapaino perinteisten ja digitaalisten opetusmenetelmien välillä.

Keskustelu kännyköiden käytöstä kouluissa on hieman pintapuolista, ja asiantuntijoiden näkemykset jäävät vähälle huomiolle. Tarvitaan syvällisempää keskustelua, jotta löydetään parhaat mahdolliset ratkaisut. Kokeilemalla löydetään toimivat toimintatavat.

On selvää, että kännyköiden käytössä kouluissa on sekä hyviä että huonoja puolia. Keskustelu on tärkeää, ja erilaisia sääntöjä ja rajoituksia tarvitaan, mutta niiden tulee olla hyvin perusteltuja. Pelkkä kännyköiden kieltäminen ei ratkaise kaikkia ongelmia, mutta se voi olla askel oikeaan suuntaan.

Kysymys kuuluu, olemmeko aina vain jäljessä, jos aina vain kielletään kaikki? Tätä on pohdittava tarkasti, kun mietitään parhaita keinoja luoda keskittyneitä ja tehokkaita oppimisympäristöjä.

Kysyin aiheesta kaikilta neljältä talousalueemme sivistystoimen/perusopetuksen johtajalta ja sain vastaukset sekä Riihimäeltä että Hausjärveltä. Yleisesti perusopetuksessa on selkeät järjestyssäännöt ja ohjeistus, joilla edistetään oppimisympäristön turvallisuutta. Sähköisiä laitteita käytetään koulun ohjeiden ja oppitunnin opettajan ohjeiden mukaisesti ja oppilaiden mobiililaitteet pidetään äänettöminä ja värisemättöminä repussa tai laukussa, eikä niitä saa käyttää.