Rekrytoinnin osaamisen päivityksistä huolenpitäminen

Sain alkusyksystä iloisen puhelinsoiton Riihimäen-Hyvinkään Kauppakamarin koulutuspäälliköltä Lilla Jokiselta, joka kysyi kiinnostustani osallistua Kauppakamarin järjestämään Hyväksytty rekrytoinnin asiantuntija eli HRA-koulutukseen syksyllä 2021. Lillan innostavan myyntipuheen lopputulemana, tartuin tähän mahdollisuuteen kehittää omaa osaamista erittäin ajankohtaisen ja sydäntäni lähellä olevan teeman äärellä. Kahdeksan viikon intensiivinen koulutus tempaisi mukaan ensi metreistä lähtien ja tässä ensimmäisessä blogissa pysähdyn kuvaamaan meidän yrityksen tapaa rekrytoida osaajia Priimaperheeseen.

LAADUKAS REKRYTOINTIPROSESSI TYÖNHAUSTA PALKKAAMISEEN

Primehotels Oy:ssä olemme oivaltaneet laadukkaan rekrytointiprosessin merkityksen työnantajamielikuvaan sekä sen merkityksen työnhakijakokemukseen. Rekrytointiprosessi on ikkuna ja käyntikortti yritykseen ja sen toimintatapoihin ensimmäisestä kontaktista lähtien. Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran eli on tärkeää panostaa rekrytointiprosessiin jo rekrytointi-ilmoitusta laadittaessa ja ilmoituksen Tone of Voicea mietittäessä.

Kuvasimme rekrytointiprosessin Primehotels Oy:ssä kolme vuotta sitten ja saamamme palautteen perustella olemme onnistuneet suunnittelemaan ja toteuttamaan rekrytointiprosessin, joka kerää kiitosta työnhakijoilta. Saamme kiitosta mm. työpaikkailmoitusten Tone of Voicesta, hyväntuulisesta viestinnästä, joka erottuu edukseen muiden työnantajien viestinnästä, työnhakijoiden kartalla pitämisestä rekrytointiprosessin aikatauluista ja seuraavista askelmerkeistä. Saamme positiivista palautetta usein myös niiltä hakijoilta, jotka eivät ole tulleet valituksi kyseisessä rekrytointiprosessissa. Heistä useat ovat ilmaisseet rekrytoinnin jälkeen, että jos muita paikkoja tulee avoimeksi, niin ovat kiinnostuneita työskentelemään tulevaisuudessa Primehotelsin palveluksessa.

Sisäisestä näkökulmasta meidän rekrytointiprosessia reflektoidessa huomaan jääväni pohtimaan, toteutuuko meidän rekrytointiprosessi laadukkaasti alusta loppuun jokaisen rekrytointiprosessin kohdalla. Vielä on matkaa 100 % onnistumiseen, mutta on mukava todeta, että ollaan vahvasti menossa oikeaan suuntaan.

Olemme päässeet palkkaamaan viimeisen parin kuukauden aikana useita uusia vahvistuksia Priimaperheeseen. Primehotels Oy:n hotelliperhe kasvaa seuraavan kolmen vuoden aikana ainakin kolmella uudella ja uniikilla hotellilla. Kasvuyrityksenä tulemme tuplaamaan tämänhetkisen henkilöstömäärän, 164 Primeläistä, Hotel Mestarin, Art hotellin sekä Grand Hansa hotellin rekrytointien myötä seuraavan kahden vuoden aikana. Laadukas rekrytointiprosessi työnhausta palkkaamiseen ja perehdyttämiseen ovat meille sydämen asioita. Haluamme olla toimialan innostava puheenaihe, haluttu työnantaja sekä työnhakijoiden ykkösvalinta.

Palataan lopuksi takaisin rekrytointiprosessin lähtöruutuun. Koko Mara-toimialan huulilla on kysymys, joka on olennaisessa roolissa myös Primehotels Oy:n uusien hotellien avausrekrytointeja ajatellen. Kysymys kuuluu, mistä työvoimaa MaRa-alalle nyt ja tulevaisuudessa?

Asia oli tapetilla jo ennen korona pandemian alkua erityisesti tarjoilija ja kokkipulan aidosti iskettyä meidän toimialalle. Pandemia ei helpottanut tilannetta, kun MaRa-toimialalla ei ollut töitä tarjolla, niin meidän alan palvelualttiita ja vuorovaikutustaitoisia moniosaajia palkattiin mm. kaupan alalle ja rahoitusbusinekseen töihin. MaRa-alan osaajat ovat haluttuja työntekijöitä ja esimiehiä monille eri toimialoille, josta voimme olla ylpeitä. MaRa-alalta saa loistavat eväät omaan työelämän reppuun.

Osallistuimme 5.10. MaRa ry:n järjestämään Hospitality Forumiin Primehotels Oy:n johtoryhmän kanssa yhdessä 300 muun MaRa-alan esimiehen ja johtajan kanssa. Antoisan seminaarin agendalla oli puheenvuoro ja paneelikeskustelu aiheesta Mistä työvoimaa? MaRa-toimialan toimijat kilpailevat osaajista ja apukäsiä henkilöstövuokrausfirmoista tarvitaan kaikissa paikoissa samoina ajankohtina, jolloin osaavia tekijöitä ei riitä kaikkiin ravintoloihin. Onko MaRa-toimialan palkkojen korottaminen avain työvoimapulan ratkaisemiseen? Saammeko alan vaihtajista uusia MaRa-alan ammattilaisia? Hyödynnämmekö täysimääräisesti maahanmuuttajat ja heidän palkkaamisen MaRa-toimialalle? Oppilaitosyhteistyö ja harjoittelupaikkojen tarjoaminen oman alan opiskelijoille poikii uusia tähtiä toimialalle? TET-harjoittelijat saavat kipinän MaRa-toimialalle harjoittelun kautta ja työllistyvät kesätyöntekijöiksi ja tulevaisuuden tekijöiksi meille? Rekrytoidaanko ja tuodaan työntekijöitä ulkomailta Suomeen kotouttamisesta huolehtien? Kasvatammeko itse hyvän asenteen omaavista henkilöistä MaRa-alan osaajia Primehotelsin Priimus Akatemiassa?

Primehotels Oy:ssä kannustamme henkilöstöämme hyödyntämään Out of the box -ajattelua työssä ja erityisesti haasteellisissa tilanteissa ratkaisun löytämiseksi. Yhdessä olemme enemmän ja onnistumme kuuluu myös meidän ajattelutapaan Primehotelsilla. Nyt pyydänkin teiltä apua ja Out of the box -ajattelua MaRa-toimialan haasteen ratkaisemiksi! Nostetaan panoksia ja palkitaan villein Out of the box -idea kahden hengen majoituslahjakortilla valitsemassasi Primehotels Oy:n hotellissa. Otan ideat ilolla vastaan sähköpostiini kaisu.eronen@primehotels.fi. Lämmin kiitos etukäteen tärkeästä panoksestasi MaRa-alan työvoimapula dilemman ratkaisemiseksi!

Pysyttehän kanavalla, sillä seuraavassa HRA-koulutuksen blogissa vien teidät syvempiin vesiin HRA-koulutuksen kautta nousseisiin oppeihin ja ajatuksiin!

HRD-terveisin,
Kaisu Primehotelsilta