Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari 70 v. 29.10.2023

Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin toimitusjohtaja Markku E. Rentto

Etelä-Suomen pirtein kauppakamari Riihimäki-Hyvinkää Chamber of Commerce 70 vuotta sunnuntaina 29.10.2023

Kauppakamarimme sääntöjen vahvistaminen 29.10.1953 oli päätös prosessille, joka oli käynnistetty pian kauppakamariosaston perustamisen jälkeen. Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin toiminta-alueen muodostivat Loppi, Riihimäki, Hausjärvi, Hyvinkää, Hyvinkään mlk., Mäntsälä, Nurmijärvi, Tuusula, Järvenpää ja Kerava. Kauppakamarin kotipaikaksi vahvistettiin Hyvinkää.

Perustamiskirjoituksissa todettiin ”Alue muodostaa yhtenäisen taloudellisen kokonaisuuden, jonka piirissä toimivalla teollisuudella ja kaupalla, samoin kuin alueen hallinnollisilla viranomaisillakin on samankaltaisia kysymyksiä ratkaistavana ja yhteisiä puutteita poistettavana. Lisäksi todettiin, että alueen elinkeinoelämä on suuressa määrin kaivannut yhteistoimintaa ja yhteistä, tehokkaasti toimivaa elintä.”

Yhdessä tekeminen ja verkostomainen toimiminen on ollut aina osa kauppakamarin toimintaa. Perustamisen aikana nähtiin, että ”talousalueajattelu oli vahvistunut ja se oli todettu tarpeelliseksi entisen nurkka-kuntaisen kilpailuhengen sijaan.

Samat lainalaisuudet pätevät edelleen, olemme on osa kauppakamareiden verkostoa, jonka merkittävänä tavoitteenamme on vapaa, vauras, avoin ja kilpailukykyinen Suomi. Sellainen Suomi on paras aivan jokaiselle, niin yksilöille, yrityksille kuin elinkeinoelämällekin.

Kauppakamarit edustavat yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Yhdessä haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.

Juhlistimme 70 vuoden matkaamme perjantaina 27.10 Hotelli Sveitsissä. Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Markku E. Rentto avasi tilaisuuden ja Keskuskauppakamari (Finland Chamber of Commerce) toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi toi Keskuskauppakamarin terveiset. Lisäksi kuulimme yhteistyökumppaneidemme puheenvuorot Matti Malminen Konecranes, Timo Luotonen KONE ja Mika Helin OP Financial Group.

Yhteistyökumppaneidemme kanssa keräsimme 12 250 euroa jaettavaksi talousalueemme lasten ja nuorten matalan kynnyksen harrastamisen mahdollistamiseksi. Mukana olivat myös HR Legal Services Oy , SAKO Ltd, RTV-Yhtymä Oy, REKA KAAPELI OY, Fennolaw - Asianajotoimisto Fenno Oy, Asianajotoimisto Marja Hokkanen ja Magnusson Suomi. Lämmin, kiitos että autatte meitä auttamaan.

Tilaisuudessa jaoimme seuraavat huomionosoitukset Vuoden johtaja Mika Rantanen Würth Oy, Vuoden yritysteko Kesko - K-Group Mika Sivula ja Vuoden Vientiyritys SAKO Ltd Raimo Karjalainen. Keskuskauppakamarin ansioristin sai elinkeinoelämässä tehdystä merkittävästä työstä Matti Malminen. Onnittelut kaikille huomionosoituksen saajille.

Kuva Johanna Luukkonen