ajankohtaistaRiihimäen-Hyvinkään kauppakamari | 15.01.2025 11:05
Suomen tiestön talvikunnossapidon haasteet
Suomessa noin 90 prosenttia tavaraliikenteestä kulkee kumipyörillä, ja liikennemäärät ovat jatkuvassa kasvussa. Ilmastonmuutoksen myötä maantieliikenne on kuitenkin alttiimpi sääolosuhteiden vaihtelulle. Muutokset voivat tuoda mukanaan myös myönteisiä vaikutuksia, mutta erityisesti ne haastavat teiden talvikunnossapidon tehokkuutta ja toimintavarmuutta.
Voimakkaiden lumimyrskyjen yleistyminen on yksi ilmastonmuutoksen konkreettisista vaikutuksista, mikä vaikeuttaa teiden kunnossapitoa. Äkilliset ja runsaat lumisateet aiheuttavat liikenteelle häiriöitä ja viivästyksiä. Suomen pitkän maantieteellisen ulottuvuuden vuoksi ilmasto-olosuhteet vaihtelevat huomattavasti eri alueilla. Etelä-Suomessa liikennemäärät ovat moninkertaiset verrattuna pohjoisempaan Suomeen, jossa puolestaan tieverkoston pituus tuo omat haasteensa kunnossapidolle.
Teiden talvikunnossapito perustuu liikennemääriin ja liikenteelliseen merkitykseen, jotka määrittävät hoitoluokat. Saman hoitoluokan teitä ylläpidetään yhtenäisin standardein koko maassa. Hoitoluokat ohjaavat teiden kunnossapidon laadun ja aikataulujen tavoitteita.
Kunnossapidosta vastaavat alueelliset ELY-keskukset Väyläviraston ohjauksessa, kun taas katujen ja kaupunkialueiden ylläpito kuuluu kuntien ja kaupunkien vastuulle. Talvikunnossapitotyöt kilpailutetaan maantieteellisille alueille, ja urakoitsijoiden velvoitteet määritellään tarkoin sopimuksissa.
Poikkeusolosuhteet, kuten voimakkaat myrskyt, ovat muuttumassa yhä tavallisemmiksi. Tämä asettaa uudenlaisia vaatimuksia kunnossapitosopimusten laadulle sekä ostajien ja urakoitsijoiden väliselle yhteistyölle. On ratkaisevan tärkeää, että kunnossapidon reagointinopeus ja laatu varmistetaan, jotta liikenne pysyy turvallisena ja sujuvana ympäri vuorokauden.
Digitalisaatio tarjoaa uusia mahdollisuuksia talvikunnossapidon kehittämiseen. Data-analytiikan avulla kunnossapitoa voidaan kohdentaa entistä tarkemmin oikeaan aikaan ja paikkaan. Hyödyntämällä eri toimijoiden tuottamaa dataa saadaan täsmällisempää tietoa kunnossapidon tarpeista. Tällä hetkellä digitalisaation hyödyntämisessä on kuitenkin edelleen paljon kehitettävää. Tulevaisuudessa älykäs automaatio, digitaalinen tiedonkeruu ja kuljetuskaluston tuottama reaaliaikainen data tulevat olemaan avainasemassa.
Kumipyöräliikenteen talvikunnossapidossa erityisen tärkeitä tekijöitä ovat nopea reagointi ja liukkaudentorjunta, jotka on toteutettava ympärivuorokautisesti.
Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin liikenne- ja logistiikkavaliokunta on ilmaissut tyytymättömyytensä teiden nykyiseen talvikunnossapitoon. Valiokunta peräänkuuluttaa kunnossapidon rahoitustason nostamista sekä digitalisaatioon liittyvien kehitystoimien riittävää resursointia. Sujuva ja turvallinen liikenne on elintärkeää suomalaiselle elinkeinoelämälle ja vientiteollisuudelle.