Suomen vienti jatkaa 8 prosentin kasvussa – matkustusrajoitukset jarruttavat kasvua

Kesäkuussa Suomen vienti jatkoi kasvuaan. Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi maalis-kesäkuussa peräti 8 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä varten yritykset hakivat kesäkuussa kauppakamareista yhteensä 6226 alkuperätodistusta, mikä on jopa enemmän kuin viennin ennätysvuonna 2019, jolloin määrä oli 6217.

Kauppakamarien tuore tilasto vahvistaa Suomen viennin kasvun jatkuneen touko-kesäkuussa, sillä tullin eilen julkistamien ennakkotietojen mukaan tammi-toukokuussa vienti EU-maihin nousi 10,4 prosenttia ja vienti EU:n ulkopuolelle 8,9 prosenttia. Vienti Saksaan kasvoi 38,9 prosenttia, Venäjälle 49,4 prosenttia ja Kiinaan 42,7 prosenttia.

”Suomen vienti on hyvässä kasvussa koronapandemian helpottaessa maailmalla, mutta jopa aavistuksen vahvempaa viennin kasvua olisin odottanut kesäkuulle”, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Elämä Suomen päävientimarkkinoilla Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa on normalisoitumassa, mutta koronarajoitukset edelleen vaikeuttavat yritysedustajien matkustamista kohdemaihin.

”Vientiyritysten mukaan uusien kauppojen saaminen on yhä vaikeaa, jos yritysedustajat eivät pääse paikan päälle tekemään myyntityötä uusien kauppojen aikaansaamiseksi elvytyspakettien piristämiltä markkinoilta”, muistuttaa Vuori.

Vuoren mukaan Suomen omatkin, tiukat maahantulorajoitukset ovat yhä viennin ja matkailun kannalta haasteelliset, vaikka niitä on pyritty päivittämään koronatilanteen meillä ja maailmalla muuttuessa.

Kohti uutta normaalia – yhteiskuntaa ja taloutta avaten

”Lähiaikoina Suomessa on uskallettava ottaa askelia kohti uutta normaalia, jossa ikäihmisten ja riskiryhmien kattavan rokottamisen jälkeen Suomessa on opittava elämään koronariskin kanssa. Emme voi odottaa, että pandemia on kokonaan hävinnyt meiltä ja maailmalta, koska silloin yhteiskuntamme ja taloutemme kyky toipua koronasta kärsisi merkittävästi”, sanoo Vuori.

”Suomen saavutettavuus maailmalla rakentuu pitkälti toimivan laiva- ja lentoliikenteen varaan, ja jos se etu menetetään, on se kova kolaus Suomen hyvinvoinnille ja talouden pärjäämiselle koronan jälkeisessä maailmalla”, arvioi tilannetta Timo Vuori.

Vuoren mukaan Suomen vientivetoisen talouden toipumisen kannalta on ratkaisevaa, kuinka hyvin Suomi onnistuu yhteiskuntansa ja taloutensa sopeuttamisessa uuteen normaaliin ja onnistuu vieläkin paremmin vauhdittamaan vientinsä kasvua maailman markkinoilla.

Liite: Kauppakamarin vientiasiakirjat Q2/2021