Teollisuuden tuotanto voimakkaassa kasvussa – tilausten kehitys herättää huolta

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kertoo teollisuuden tuotannon kasvun olevan erinomaista. Laaja-ajalaisia tuotantohäiriöitä ei kotimaassa ole kohdattu materiaalien ja komponenttien saatavuuden ongelmista huolimatta, mutta teollisuuden tilausten kehitys herättää huolta, eikä merkittävää paranemista ole tiedossa.
​​​​​​​

Teollisuuden uusien tilausten arvo oli joulukuussa 19,2 prosenttia edellistä vuotta suurempi. Komealta kuulostava lukema kertoo hintojen noususta, sillä teollisuuden tuottajahinnat nousivat joulukuussa peräti 23,3 prosenttia. Hintamuutoksista putsattu tilausten volyymi siis käytännössä laski kohtalaisen selvästi.

Kokonaisuudessaan viime vuosi oli silti teollisuuden tilausten osalta jopa erinomainen. Vuositasolla tilausten arvo nousi 28,7 prosenttia. Voimakas nousu kertoo osittain matalasta lähtötasosta ja hintojen kallistumisesta, mutta myös siitä, että teollisuuden suhdannetilanne koheni ripeää tahtia. Nouseva suhdanne nähtiin kuitenkin jo vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

”Teollisten toimialojen joulukuuhun voi silti olla tyytyväinen, koska tuotanto oli voimakkaassa nousussa, vaikka tilausten kehitys oli vaisumpaa. Tuotannon kasvu kertoo siitä, että aikaisempina kuukausina mitattu uusien tilausten hyvä kertymä siirtyy nyt toivotulla tavalla tuotantomääriin. Tuotannon vahva kehitys kertoo myös ilosanomaa siitä, että kovin laaja-alaisia tuotantohäiriöitä ei kotimaassa edelleenkään kohdattu pitkään jatkuneista komponenttien ja materiaalien saatavuusongelmista huolimatta”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Tuotantomäärissä kasvua mitattiin 3,1 prosenttia suhteessa marraskuuhun ja 11,5 prosenttia suhteessa edellisen vuoden joulukuuhun. Teollisuuden tuotanto on viimeksi ollut korkeammalla tasolla lokakuussa 2008 ennen kuin finanssikriisi iski Suomeen. Viime vuoden lopun vahvan kirin ansiosta teollisuuden tuotantomäärät ovat nousseet noin 5 prosenttia koronakriisin alkua edeltäneen tason yläpuolelle.

”Tuotannon kasvu oli joulukuussa yllättävänkin väkevää, mikä nostaa kokonaisarvion vuoden lopusta myönteiseksi. Samalla tilausten kehitys herättää hieman huolta. Kuukausitasolla nähdään pientä heilumista ylös tai alas, mutta merkittävää trendinomaista paranemista ei tilauksissa enää ole”, sanoo Appelqvist.