ajankohtaistaRiihimäen-Hyvinkään kauppakamari | 24.06.2025 13:00
Tulossa syksyllä: Opinnäytetyö Kt54 käytettävyydestä yritysten näkökulmasta
Alpi Raintin opinnäytetyön (HAMK) tavoitteena on koota konkreettista tietoa kantatie 54:n käytettävyydestä ja tuoda esiin yritysten näkökulma kantatien merkityksestä alueen elinkeinoelämälle. Opinnäytetyön tuloksia käytetään Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin edunvalvontatyössä.
Alpi Ranti toteuttaa Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarille opinnäytetyön toimeksiannon kantatie 54:n käytettävyydestä yrityksille. Opinnäytetyön haastattelut on nyt suoritettu ja opinnäyte on luettavissa kokonaisuudessaan syyskaudella 2025.
Opinnäytetyöhön haastateltiin yhdeksän yritystä Riihimäen, Lopen ja Hausjärven alueelta
Haastatteluin tehdyssä selvityksessä kartoitettiin kantatie 54 varrella ja vaikutusalueella sijaitsevien yritysten ajatuksia siitä, mitä yritykset tarvitsevat voidakseen investoida toimintaansa ja toimia tehokkaasti. Teemoina olivat käytettävyys, haasteet ja liikenneturvallisuus. Lisäksi kartoitettiin tien merkitystä alueelle, liikennemääriä sekä mahdollisten investointien vaikutusta niihin.
Pyrkimyksenä on tien kehittämiskohteiden tunnistaminen sekä tien tavoitetila, jossa halutun toiminta- ja liikenneturvallisuusympäristön vaatimukset täyttyvät.
Haastatteluissa nousi esiin mm.
- ”Ongelmat johtuvat siitä, että asfaltti tahtoo repeytyä, koska pohjat eivät ole enää kantavat tämän päivän 76 tonnin yhdistelmille. Pinta tahtoo alkaa myötäämään. Ongelmia on etenkin kt54:n länsipäässä, jossa mennään soiden ylitse.”
- ”Jokiniemen Shelliltä, kun lähtee kt54:lle, siitä Forssaan päin lähtiessä ei näe yhtään mitään, siitä kun täydellä kuormalla lähdet niin ihan suoraan toisen eteen ajat. Ja sama juttu on Launosissa Teboililla, siitä kun lähdet Riihimäkeen päin, niin siitä ei pitkälle näe. Ja sama juttu Lopen Nesteellä. Mä ihmettelen, että miksei ne tehnyt siihen kiihdytyskaistaa Riihimäkeen päin. Siitä näkee kyllä Forssaan päin hyvin, mutta kyllä siihen olisi mahtunut jonkunnäköinen kiihdytyskaistakin.”
- Liittymissä ruuhkien takia odottaminen koettiin välillä haasteelliseksi. Mainintoja tuli jopa 10 minuutin odotusajoista.
Ehdotettuja korjaus- ja parannusehdotuksia
- ”Aikanaan on esitetty, että kantatie 54 muutettaisiin valtatieksi, siinä olisi mielestäni järkeä. Sen hoitotaso muuttuisi välittömästi hieman paremmaksi, varsinkin talvihoidon osalta lähdöt tulisivat nopeammaksi, ja se pysyisi paremmin kunnossa.
- ”Esimerkiksi juuri nämä pitkät osuudet, kun ei ole ohituskaistoja. Kyllä ne alkaa sakkautumaan ja jos ajatellaan että liikennemäärät vielä kasvaa. Siinä tulee haitariliikettä, kun on henkilöautoa ja isoa autoa ja vähän mäkistä väliin, että kyllä se ohituskaistojen puute on se. Matkavauhti tippuisi sitten radikaalisti, jos tässä olisi vielä isommat liikennemäärät. Sitten pitäisi jo melkein alkaa laajentamaan, että nelikaistaiseksi tehdä. Niin kuin sanoin, että tämä on kuin yksi kehätie Suomen maassa.”
Opinnäytetyön tulokset julkaistaan kokonaisuudessaan syyskaudella 2025.
Lisäksi syksyllä tulossa Destian tekemä selvitys kantatie 54 merkityksestä yrityksille
Destia toteuttaa selvityksen kantatien 54 Forssa–Lahti-vyöhykkeelle sijoittuvien kauppakamarien ja kuntien toimeksiannosta. Mukana ovat Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari, Hämeen kauppakamari, Kanta-Hämeen liitto, Päijät-Hämeen liitto sekä alueen varrella sijaitsevat kunnat (Forssa, Hollola, Janakkala, Kärkölä, Hausjärvi, Riihimäki, Loppi, Hämeenlinna ja Tammela).