Työnhakijapalveluiden parantaminen ei riitä

Työvoimapalvelualue muutos tuo mukanaan merkittäviä uudistuksia työllisyyspalveluiden järjestämiseen. Tavoitteena on tehostaa työnhakijoiden palveluja ja parantaa työllistymismahdollisuuksia, mutta muutokseen liittyy myös haasteita.


Kuntien resurssien riittävyys on erityinen huolenaihe tässä kiristyvässä taloustilanteessa. On epävarmaa, onko kaikilla työllisyyspalvelualueilla riittävästi osaamista ja henkilöstöä tehtävien tehokkaaseen hoitamiseen ja riittävätkö pienempien alueiden resurssit vastaamaan näihin tarpeisiin. Tämä voi johtaa palvelujen laadun ja saatavuuden eriarvoistumiseen eri työllisyysalueiden välillä. Työnhakijoiden tarpeet ovat moninaiset, ja palveluja tarvitaan erilaisissa elämäntilanteissa oleville työnhakijoille.

Työssäkäyntialueet ylittävät niin maakuntien kuin julkisen sektorin asettamat rajat. Työntekijöiden liikkuvuus on keskeinen tekijä muutoksen onnistumisessa, mutta siihen liittyvät haasteet voivat vaikuttaa merkittävästi työllisyyspalveluiden tehokkuuteen. Kunnilla on erilaisia toimintatapoja ja tavoitteita, ja yhteistyön sujuminen voi olla haaste. Tämä on kuitenkin mahdollista korjata selkeillä toimintamalleilla.

Kun työssäkäyntialueet ylittävät työllisyyspalvelualueiden rajat, yhteistyön ja tiedon siirrettävyyden merkitys korostuu. Sujuvan tiedonsiirron avulla voidaan varmistaa työnhakijoiden yhdenmukaiset palvelut. Yhteistyön puute voi sen sijaan johtaa palvelujen ulkopuolelle jäämiseen.

Tiedon siirrettävyys järjestelmien välillä voi olla este, joten onnistumisen kannalta on ratkaisevaa, että tietojärjestelmät ovat yhteensopivia ja tiedonsiirto toimii sujuvasti tietosuoja- ja tietoturvavaatimukset huomioiden.

Vaikka uusi malli voi parantaa työnhakijoiden ja työpaikkojen kohtaamista, riski talouskasvua ja taloudellista toimeliaisuutta rajoittavista alakohtaisista ja alueellisista kohtaanto-ongelmista säilyy. Toivottavasti muutoksella kyetään estämään pitkittynyttä työttömyyttä, mutta kokonaisuudessaan työn vastaanottaminen ja työntekeminen on saatava kannattavammaksi.

On myös syytä pohtia, onko muutoksessa unohdettu se, että työnhakijoiden palveluiden parantaminen ei yksin riitä, jos yrityksillä ei ole tarjota riittävästi työpaikkoja.