Vientiyritykset tyytymättömiä Yhdysvaltojen tullisopimukseen

Vaikka Yhdysvaltain tullitoimet eivät ole kiristäneet maailmantaloutta ennakoidun mukaisesti, on epävarmuus jatkunut Yhdysvaltain tekemien uusien avausten vuoksi.

Heinäkuussa solmitun puitesopimuksen mukaan EU:sta Yhdysvaltoihin vietäville tuotteille asetetaan 15 prosentin tulli. Ei-sitovaa sopimusta on myöhemmin täydennetty ja neuvottelut EU:n ja Yhdysvaltojen välillä toimeenpanon ja poikkeamien osalta jatkuvat.

Yhdysvaltojen kiristi elokuussa reilun neljän sadan tuotteen teräs- ja alumiinitulleja ja ne on laajennettu myös jatkojalosteisiin ja valmiisiin tuotteisiin, kuten koneet ja laitteet. Uusien tullien osalta 50 prosentin maksu koskee tuotteiden teräs- ja alumiinisisältöä. Muu osuus jää vastavuoroisten ja muiden voimassa olevien tullien piiriin. Laajennus vaikuttaa kielteisesti näiden alojen suomalaisyrityksiin, joilla on vientiä Yhdysvaltain markkinoille. Tullitasojen nousu tarkoittaa kustannusten kasvua ja kilpailukyvyn heikkenemistä suhteessa yhdysvaltalaisiin tai muiden maiden toimittajiin.

Sako Oy:n toimitusjohtaja Juha Alhonmaa toteaa, etteivät aseet onneksi ole mukana terästuotteiden lisätulleissa, ainakaan vielä. Yleisesti ottaen jo normaalitullin siirtäminen kuluttajahintoihin on paikallisen kilpailun vuoksi vaikeaa ja heijastuu Yhdysvaltain-kaupan kannattavuuteen. Muutoin Sakolla ei ole havaittu ongelmia muodollisuuksissa tai muissa käytännön asioissa.
”Yleisesti voisi todeta, että maailmantilanteen epävarmuus heijastelee myös kuluttajiin erityisesti Pohjois-Amerikassa, sanoo Alhonoja.

Kone Industrialin toimitusjohtaja Timo Luotonen kertoo laajennettujen teräs- ja alumiinitullien vaikutusten näkyvän myös hissiyhtiö Koneella. Koneella on globaali toimitusketju, jossa hissikomponentteja ja -materiaaleja toimitetaan kontinenteilta toisille ja luonnollisesti myös Yhdysvaltoihin toimitetaan komponentteja muilta mantereilta. Tältä osin tullien voimaantulo on aiheuttanut organisaatiollemme paljon työtä ja myös globaalia toimitusketjua joudutaan säätämään tullien vaikutusten johdosta. Toisaalta se asia, että toimitusketjumme on globaali, on tarjonnut meille mahdollisuuksia optimointiin ja sitä kautta tullien taloudellisten vaikutusten minimointiin. Myös Koneen kansainvälisillä kilpailijoilla on globaalit toimitusketjut ja sitä kautta tilanne heillä on vastaavanlainen.

Tilanteessa korostuu tarve EU:n ja Yhdysvaltojen väliselle neuvotteluratkaisulle, jolla nykyiset 50 %:n teräs- ja alumiinitullit sekä johdannaiset poistettaisiin ja mahdollisesti korvattaisiin tariffikiintiöjärjestelmällä.