Vuoden vastuullisuusteko –kilpailu alkaa – yritysten vastuullisuusteot näkyväksi

Keskuskauppakamari järjestää jälleen Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun.
​​​​​​​Kilpailun tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yritysten tekemästä vastuullisuustyöstä ja nostaa esille niin pieniä kuin suuriakin vastuullisuustekoja. Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä ja palkitaan Keskuskauppakamarin Suuressa yritysvastuupäivässä 13.11.2024. Ehdotuksia otetaan vastaan nyt.

Vuoden vastuullisuusteko -finalistin tulee teollaan edistää yhtä tai useampaa YK:n kestävän kehityksen tavoitetta, olla innovatiivinen ja oivaltava sekä tuottaa positiivisia vaikutuksia ympäristöön, ihmisiin tai yhteiskuntaan. Kilpailu on pääosin suunnattu pk-yrityksille, jotka voivat ilmoittaa oman tai jonkun toisen yrityksen vastuullisuusteon mukaan kilpailuun.

”Haluamme tuoda näkyville erityisesti pk-yritysten innostavia ja oivaltavia tekoja, jotka edistävät kestävää kehitystä. Jokaisen tekoja tarvitaan, kun kestävää tulevaisuutta rakennetaan”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Anne Vanhala.

Ilmoita oman organisaation teko tai ilmianna toisen vastuullisuusteko

Kilpailuun osallistutaan ilmoittamalla vastuullisuusteko Keskuskauppakamarille. Voit ilmoittaa kilpailuun mukaan oman organisaation vastuullisuusteon tai toisen organisaation, jonka vastuullisuusteko pitäisi mielestäsi palkita. Kaikki ilmoitetut teot käyvät läpi esiarvioinnin, johon osallistuu Keskuskauppakamarin ja yritysvastuuverkosto UN Global Compact Suomen asiantuntijaraati.

Kilpailuun voi ilmoittautua mukaan 1.9.2024 asti. Vastuullisuustekoa voi ehdottaa täällä.

Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä

Tekojen esiarvioinnin jälkeen Keskuskauppakamarin riippumaton vastuullisuuslautakunta valitsee Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun finaaliin kolme vaikuttavimmaksi valitsemaansa vastuullisuustekoa.

Vuoden vastuullisuusteko -voittaja valitaan finalistien keskuudesta yleisöäänestyksellä. Äänestys alkaa Keskuskauppakamarin verkkosivuilla keskiviikkona 6.11.2024 klo 9 ja äänestysaika päättyy keskiviikkona 13.11.2024 klo 15.00.

Vuoden vastuullisuusteko -palkinto luovutetaan 13.11.2024 Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuressa yritysvastuupäivässä. Kilpailun järjestää Keskuskauppakamari yhteistyökumppaneinaan UN Global Compact Suomi ja JCI Helsinki.

Vuoden vastuullisuusteko palkitaan tänä vuonna neljännen kerran. Vuonna 2021 ensimmäisenä Vuoden vastuullisuustekona palkittiin 4H Suomen Taimiteko, vuonna 2022 palkittiin FabPatch Vaatelaastari ja vuonna 2023 Paralympiakomitean Vammaiset vaikuttajiksi -hanke. Tutustu edellisten vuosien voittajiin ja finalisteihin täällä.

Keskuskauppakamarin Suuri yritysvastuupäivä 13.11.2024 on vuosittainen ajankohtaisfoorumi, jossa käsitellään vastuullisuuden merkitystä yritystoiminnassa. Tapahtuma on suunnattu yritysjohdolle, päättäjille, vastuullisuusjohtajille, vastuullisuusasiantuntijoille, yritysten ja organisaatioiden vastuullisuusasioista kiinnostuneille sekä brändi- ja viestintävastaaville.