Näin paluu etätöistä työpaikoille kannattaa suunnitella – Keskuskauppakamari laati ohjeet asteittaiseen ja turvalliseen paluuseen

Yritysten ja organisaatioiden kannattaa viimeistään nyt alkaa työstää toimintamalleja, miten etätöistä palataan turvallisesti takaisin töihin. Näin katsoo Keskuskauppakamari, joka on yhdessä Terveystalon kanssa laatinut ohjeet, miten paluu kannattaa tehdä.

Keskuskauppakamarin mukaan paluussa oleellista on miettiä suojautumistavat ja se, missä järjestyksessä toimintoja palautetaan toimipisteisiin. Keskuskauppakamari korostaa, että ihmisten terveys ja taudin leviämisen estäminen ovat edelleen tärkein tavoite.

Toisaalta Keskuskauppakamari katsoo, että taloudellinen hyvinvointi on uhattuna, ellei työpaikkoja päästä avaamaan normaalityöskentelylle. Myös taloudelliset tappiot johtavat lopulta terveyden heikkenemiseen ja ylimääräisiin kuolemiin.

Tällä viikolla hallitus linjasi, että koronarajoitusten purkaminen etenee hybridistrategian turvin. Etätyön suhteen hallitus linjasi erittäin yleisluontoisesti, että etätyötä on syytä jatkaa toistaiseksi ja sitä arvioidaan uudestaan kesän jälkeen.

Keskuskauppakamarin mukaan etätöiden purkaminen ei voi tapahtua kerralla, vaan jokaisen työnantajan tulee suunnitella, miten töihin paluu voi sujua asteittain ja turvallisesti.

”Työnantajan pitää tunnistaa ne kriittiset toiminnot ja tekijät, joiden läsnäoloa työpaikalla tarvitaan ja ne tahot, joille etätyöskentely toimii pidempään. Pyrkimyksenä tulisi olla, että kesälomakauden jälkeen palataan kohti normaalia arkea”.

”Samalla työnantajien tulee huomioida kriisivalmius ja tehdä uusi riskienhallintasuunnitelma sen varalle, että työtilat joudutaan uudestaan sulkemaan virustilanteen pahetessa. Erityisen tärkeää on hyvä yhteistyö ja suunnitelmien läpikäynti yrityksen työterveysorganisaation kanssa. Työterveydellä on paras tietämys toimivimmista käytännöistä sekä paikkakuntakohtaista tietoa virustilanteesta.”

Terveystalon työterveyden ylilääkäri Unto Palonen sanoo, että yhteisten pelisääntöjen noudattaminen on myös johtamiskysymys.

”Koronaan suhtaudutaan hyvin eri tavoin – yhdet saattavat suhtautua uusiin pelisääntöihin hällä väliä –asenteella, ja toisia taas voi pelottaa ylipäätään työpaikalle palaaminen. On tärkeää, että pelisäännöt käydään yhdessä läpi ja kaikki sitoutuvat noudattamaan niitä. Jokaisella on oikeus turvalliseen työelämään”, Palonen sanoo.

Keskuskauppakamarin ohjeet on luettavissa täällä.