Suomalaisyritysten on hyvä hallita uudet kansainvälisen kaupan pelisäännöt

Kansainvälisen kaupan toimivuus vaatii, että sitä koskevat kansainväliset ohjeet ovat jatkuvasti ajan tasalla. Tästä syystä Kansainvälinen kauppakamari ICC on uudistanut kansainvälisen kaupan toimituksissa myyjän ja ostajan välistä suhdetta määrittelevät Incoterms-toimitusehdot. Uudet Incoterms 2020 -toimitusehdot esitellään maailmanlaajuisesti 10.9.2019 ja myös Suomessa 18.9.2019 Helsingissä pidettävässä tilaisuudessa. Lisäksi alueelliset kauppakamarit järjestävät omia tilaisuuksiaan ympäri Suomea.

Suomalaisyrityksillä on syksy aikaa paneutua uusiin toimitusehtoihin, jotka suositellaan otettavaksi osaksi yritysten kansainvälisiä kauppasopimuksia 1.1.2020 alkaen. Osaava toimitusten hallinta on keskeinen osa suomalaisten yritysten kilpailukykyä, riskienhallintaa ja myös hyvää asiakaspalvelua.

Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n Incoterms® -toimitusehdot, kuten EXW, FOB, DDU, CIF ovat kansainvälisessä kaupassa maailmanlaajuisesti käytettyjä ehtoja, joihin viittaamalla kauppasopimuksissa myyjä ja ostaja sopivat tarkemmin tavaran toimitukseen liittyvistä seikoista kuten kuljetus- ja vakuutussopimuksen tekemisestä, tullauksesta sekä riskin siirtymisestä myyjältä ostajalle.

“Kansainvälisten toimitusten osaava ja sujuva hallinta on keskeinen osa suomalaisyritysten kilpailukykyä kansainvälisessä kaupassa”, muistuttaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori. Vuoren mukaan kauppaprosessien, asiakirjojen ja toimitusehtojen oikealla hallinnalla voidaan nopeuttaa kaupankäyntiä, karsia turhia kustannuksia ja riskejä sekä palvella paremmin asiakkaita. Maakohtaiset vienti- ja tuontimääräysten tuntemus, oikeiden asiakirjamallien käyttäminen sekä toimitusehtojen hallinta tarjoaa oivat lähtökohdat onnistua kaupankäynnissä.

Maailmanlaajuisesti paras logistiikka ja toimitusten halllinta oli aikanaan Nokian menestyksen avaimia matkapuhelinmarkkinoilla”, korostaa Vuori. “Samaa kilpailuetua hakevat muutkin suomalaiset vientiyritykset ja Incoterms on siksi niille tärkeä työkalu”.

ICC Suomen ja kauppakamareiden yhteistyössä järjestämä Incoterms 2020 -kiertue rantautuu Hyvinkäälle pe 25.10. Mukaan mahtuu vielä! Kouluttajana toimii vuosien ajan Suomen Incoterms-ryhmän sihteerinä ja puheenjohtajana toiminut asianajaja, oikeustieteen tohtori Lauri Railas.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset