Vientiasiakirjat

Vientiasiakirjat.fi on valtakunnallinen kauppakamarien yrityksille tarjoama palvelu, jonka kautta yritykset voivat hakea Euroopan unionin yleisiä alkuperätodistuksia (Non-preferential Certificate of Origin) sekä vahvistuksia ulkomaankaupan asiakirjoille. Kauppakamarit myöntävät alkuperätodistuksia vain vientiasiakirjat.fi-palvelun kautta. Hakemukset käsitellään alueellisissa kauppakamareissa akkreditoitujen käsittelijöiden toimesta voimassa olevan palveluhinnaston mukaisesti.

  • Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarissa vientiasiakirjat.fi -kautta tulleita hakemuksia vahvistaa Pirjo Kurki pirjo.kurki@rihykauppakamari.fi & Inka Hakala inka.hakala@rihykauppakamari.fi


1. Alkuperätodistuksen hakeminen

EU:n yleinen alkuperätodistus osoittaa tavaran alkuperän, jotta kohdemaassa voidaan toimia tullaus- tai kaupallisten määräysten mukaisesti. Se ei takaa tullietuuksia, koska sitä käytetään vain maissa, joiden kanssa EU:lla ei ole vapaakauppasopimusta.

Alkuperätodistuksen vastaanottava yritys tai viranomainen voi tarkistaa todistuksen aitouden CO Verification verkkosivulta joko syöttämällä tarvittavat tiedot palveluun tai lukemalla sivustolla alkuperätodistuksen QR-koodin.


2. Vahvistettavan asiakirjan hakeminen

Vahvistettavia asiakirjoja voivat olla esimerkiksi kauppalaskut.

Vahvistetut kauppalaskut voidaan tarkistaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) Verification -verkkosivuilla 07.01.2025 alkaen. Verification-palveluun tallennetaan kauppalaskuista ainoastaan vahvistaneen kauppakamarin tiedot ja vahvistuspäivämäärä, viejäyrityksen nimi sekä asiakirjan yksilöllinen tunniste.



​​​​​​​Lisätietoa ja linkkejä


Yleistä vientiasiakirjat.fi palvelusta​​​​​​​

Kaksivaiheinen tunnistautuminen käyttöön 2023

Vientiasiakirjat.fi-palvelun tietoturvaa kehitetään jatkuvasti ja uutena toiminnallisuutena otettiin 19.1.2023 käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen. Palvelu pyytää syöttämään erillisen sähköpostilla saapuvan koodin tavanomaisen kirjautumisen yhteydessä.

On ensisijaisen tärkeää, että käyttäjätunnuksena on saavutettavissa oleva sähköpostiosoite. Mikäli käyttäjätunnus muuttuu, yrityksen vientiasiakirjat.fi-pääkäyttäjä luo pyynnöstä uuden käyttäjätunnuksen oikealla osoitteella.


Myönnettävät todistukset ja vahvistukset​​​​​​​

Kauppakamarit myöntävät yrityksille ulkomaankaupan asiakirjoja, kuten EU:n yleisiä alkuperätodistuksia, ATA carnet-tulliasiakirjoja, kauppalaskujen vahvistuksia sekä Force Majeure ja muita erikoistodistuksia kaupan osapuolten ja vientimaan viranomaisten vaatimuksiin.

ATA carnet –tulliasiakirjan avulla tavaraa, kuten kaupallisia tavaranäytteitä, ammatinharjoittamisvälineitä ja näyttelytavaroita, voidaan viedä väliaikaisesti lähes 80 maahan tulli- ja verovapaasti. ATA carnet-tulliasiakirja haetaan atacarnet.fi -sivuston kautta.