Vientiasiakirjat -palvelu uudistuu

Kauppakamarit ovat käynnistäneet vuonna 2019 palvelun kokonaisuudistuksen, jonka tavoitteena on nopeuttaa asiakirjojen hakuprosesseja ja parantaa asiakaskokemusta. Ensimmäiset pilottiasiakkaat ovat saaneet tutustua palveluun ja käyttää sitä viime vuoden lopusta lähtien.

Kauppakamareiden e-vientiasiakirjat.fi-palvelu on ollut suomalaisten vientiyritysten käytössä vuodesta 2012. Vuonna 2019 myönnetyistä alkuperätodistuksista 97 prosenttia haettiin tämän palvelun kautta. Syksyllä 2019 tehdyn asiakaskyselyn mukaan yritykset ovat olleet erittäin tyytyväisiä palveluun.

Palvelun kehittämisessä on kiinnitetty erityistä huomiota käyttökokemukseen. Käyttäjä voi esimerkiksi ladata useamman kuin yhden vahvistettavan asiakirjan samanaikaisesti, kun asiakirjoja haetaan palvelusta. Palvelun käyttöliittymää on yksinkertaistettu helpottaen alkuperätodistusten hakuprosessia.

”Uusi järjestelmä on nopeuttanut työskentelyämme ja on entistä käyttäjäystävällisempi”, sanoo pilottiasiakas Katja Martikka, SSAB Europe Oy.

Kutsumme kaikki käyttäjät käyttämään uutta vientiasiakirjat.fi -palvelua.

Uusi vientiasiakirja-palvelu on yritysten käytössä osoitteessa vientiasiakirjat.fi. Vanha e-vientiasiakirjat.fi -palvelu (huom. ero osoitteessa) on käytössä vain 16.3.2020 asti. Kannustammekin kaikkia asiakkaitamme siirtymään uuteen palveluun mahdollisimman pian.

Uuden palvelun käyttäjän muistilista

• Yritysten käyttäjät on viety uuteen vientiasiakirjat.fi -palveluun.
• Sähköpostiosoite toimii käyttäjätunnuksena.
• Salasanoja ei ole siirretty uuteen palveluun, vaan salasana tulee vaihtaa ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä tästä linkistä liitteenä olevan ohjeen mukaisesti.
• Myönnettyjen asiakirjojen arkistoa ei tulla siirtämään uuteen vientiasiakirjat.fi -palveluun. Käyttäjien tulee tallentaa vanhasta palvelusta kaikki tarvittavat tiedot itselle ennen kuin vanha palvelu (e-vientiasiakirjat.fi) suljetaan eli ennen 16.3.2020.
• Viimeiset hakemukset vanhaan palveluun ke.11.3. Vahvistettujen asiakirjojen tulostus viimeistään pe.13.3.

Uuden palvelun kehittäminen jatkuu

Uuden vientiasiakirjat.fi -palvelun kehittäminen jatkuu vielä julkaisun jälkeen. Palvelun käyttöehdot on päivitetty 25.2.2020. Uudet käyttöehdot löytyvät uudesta palvelusta. Lisätietoja palvelusta saa omasta kauppakamarista. Palautetta palvelusta toivotaan osoitteeseen exportdoc@chamber.fi