Yksinyrittäjien korona-avustuksen haku kauppakamarialueella

Suomen hallitus linjasi kehysriihessään 8.4.2020, että yksinyrittäjien tukemiseen myönnetään kuntien kautta 250 miljoonaa euroa. Avustusta voidaan myöntää 16.3.2020–31.8.2020 välillä yksinyrittäjän toiminnasta aiheutuneisiin kustannuksiin kuten yritystoimintaa varten hankittujen tilojen ja laitteiden kustannuksiin ja kirjanpito- ja muihin toimistomenoihin.

Kertakorvausta myönnettäessä yritystoiminnasta aiheutuneena kustannuksena ei pidetä yrittäjän itselleen nostamaa palkkaa. Yksinyrittäjän palkkakustannuksiin tulisi hakea työttömyysturvaa. Yrittäjä voi hakea sekä yksinyrittäjän tukea että työttömyysturvaa. Niitä ei soviteta yhteen, eli toisen saaminen ei vaikuta toisen saamiseen tai sen määrään.

Kertakorvaus on 2000 euroa. Tuki koskee yksinyrittäjiä, joilla ei ole palkattua työvoimaa. Yksinyrittäjä voi olla elinkeinonharjoittaja tai toimia eri yritysmuodossa sekä ns. kevytyrittäjä tai freelance-yrittäjä.

Hausjärvi – näin haet tukea
Loppi – näin haet tukea