Kauppakamari jakaa pakotetietoa yrityksille

Maailmanpoliittinen tilanne on muuttunut vaikeaksi naapurimaamme Venäjän aloitettua sotatoimet suvereenia naapuriaan Ukrainaa kohtaan. Viime yönä on päätetty uusista pakotteista Venäjää vastaan. Tiedämme, että ne kohdistuvat muun muassa rahoitusmarkkinoihin, öljyntuotantoon, ilmailualaan ja strategisesti tärkeiden teknologiatuotteiden tuontiin. Yksityiskohdista ei ole vielä käytettävissämme tarkempaa tietoa.

Keskuskauppakamari ja ICC käyvät keskustelua UM:n ja keskeisten muiden organisaatioiden kanssa uusista pakotteista ja siitä, miten ne mahdollisesti kohdistuvat suomalaisiin yrityksiin sekä siitä, miten tietoa saadaan välitettyä yrityksille. Kauppakamariverkosto tulee järjestämään lähiaikoina tietoiskutyyppisen infotilaisuuden verkossa jäsenyrityksillemme yhdessä Ulkoministeriön kanssa. Tämä tarkentuu ensi viikolla ja kerromme heti, kun päivä saadaan sovittua UM:n asiantuntijoiden kanssa. Suunnitteilla on myös Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin alueellisia tilaisuuksia, missä käymme läpi ratkaisuja tilanteen aiheuttamiin haasteisiin.

Keskuskauppakamari avaa sivuilleen oman pakotesivun. Sivustolle kerätään tietoa pakotteista ja eri viranomaisten tiedotteita ja tallenteita tilaisuuksista. Välitämme linkin teille heti sivujen valmistuttua. Tunnistamme, että yksityiskohtaisemman ja yrityskohtaisen tiedon saanti voi kestää, mutta näistä tiedotetaan yrityksille heti, kun mahdollista.

Yleisesti voidaan todeta, että geopoliittinen tilanne luo epävarmuutta ja huolta, joka iskee suoraan pandemian jälkeiseen aikaan. Luotamme siihen, että suomalaiset yritykset ymmärtävät, että pakotteet ovat aivan välttämättömiä ja haittavaikutuksista huolimatta olemme valmiita tukemaan pakotteita. Logistiikan kustannuksissa on nousua kuljetusten siirtyessä raiteilta merireiteille. Transitokuljetukset Venäjältä ovat pienentyneet viidennekseen ja vähentyvät huomattavasti edelleen. Tällä on suora vaikutus muun muassa satamien toimintaan. Kriittisten raaka-aineiden toimitushäiriöihin on varauduttava hakemalla yhteistyössä vaihtoehtoisia hankintalähteitä.

Viime päivien keskustelujen pohjalta voin todeta, että Venäjän kaupan osuus ei ole pääsääntöisesti alueemme yrityksille kriittinen, mutta huolta aiheuttavat muun muassa kaasun korvaaminen, rahti/logistiikan kustannukset ja pidemmän aikavälin vaikutukset.

Kokoan mielelläni kysymyksiä ja huolia yrityksiltä sekä mahdollisia lainsäädäntöön ja kansainvälisiin käytäntöihin liittyviä asioita selvitettäväksi ja vastattavaksi. Minua voi kontaktoida matalalla kynnyksellä.
Uskomme tulevaisuuteen. Luotamme, että yhdessä tästäkin selvitään.

Marja Heinimäki

Alla olevista linkeistä löytyvät ETLA:n artikkeli sekä Juho Romakkaniemen ja Lenita Toivakan tiedotteet Natosta ja pakotteista.