Riihimäen Ritema Oy otti Cobotin tositoimiin

Riihimäen Ritema Oy:n kesätyöntekijä Aapo Hakuni ja yrittäjä Erja Eiro sekä Oy Machine Tool Co:n myynti-insinööri Juho Liljamo säätävät yhteistyörobotin toimintaa. Teksti Satu Myllys, kuvat Atte Leskinen.

Kauppakamarin lehdestä 3/2021 poimittua:
​​​​​​​Riihimäen Ritema Oy:ssä mietittiin, kannattaako investoida robotiikkaan, sillä sarjakoot ovat pieniä. WIMMA-hanke toi yritykseen kokeiltavaksi yhteistyörobotin eli cobotin. Millaiset olivat yrittäjä Erja Eiron kokemukset pilotista?

”Täällä on tuotanto käynnissä, ei tämä mikään testi ole”, naurahtaa Riihimäen Ritema Oy:n yrittäjä Erja Eiro. ”Me olemme erittäin tyytyväisiä cobotti-pilottiin, sillä tässä tehdään oikeita asiakastöitä. Seuraavaksi nämä ajoneuvon peilin taustat jauhemaalataan ja ne lähtevät eteenpäin kansainvälisille markkinoille.”

Riihimäen Ritemalla oli kesäkuussa yhteistyörobotti eli cobotti viikon mittaisessa kokeilussa. Pilotti toteutettiin Teknologiakeskus TechVillan pk-yritysten digitalisaatiota edistävän WIMMA-hankkeen avulla. ”Päästiin kokeilemaan cobottia, jolle yrityksessä olisi paljon eri käyttövaihtoehtoja. Siihen verrattuna normaali teollisuusrobotti, joita jo on hitsaamossa tai särmäämössä, on hyvin stabiili ja tekee yksipuolista tehtävää”, Erja Eiro kertoo.

Cobottia on helppo siirtää, ja voi työskennellä useassa eri tuotantopaikassa tarttujaa vaihtamalla. ”Meillä tunnistettiin helpostikin toistakymmentä kohdetta, jonne laite sopisi. Hyvä suunnittelu, joka laitetoimittaja Machine Toolilta tuli, auttoi paljon. Halusimme rajata tehtävän niin yksinkertaiseksi, että pääsemme oikeasti tekemään työtä, ja henkilökunta näkee samalla, mihin cobottia voi käyttää. Tämä on herättänyt paljon ajatuksia toimitusjohtajasta lähtien. Ihmiset löytävät sovelluskohteita, kun he oikeasti näkevät, mikä on mahdollista.”

Yhteistyörobotti on tulevaisuutta

Riihimäen Riteman uusi kesätyöntekijä osasi ohjelmoida cobotin liikeradat päivän harjoittelulla, mutta kyseessä onkin robotiikan MM-kilpailuihin menestyksellisesti osallistunut lukiolainen Aapo Hakuni.

Erja Eiro kertoo: ”On ihan loistavaa, että saatiin kesätöihin nuori, joka on tästä kiinnostunut. Meidän vanhemmilla metallikonkareillamme olisi mennyt kauemmin tämän ohjelmoinnin opetteluun kuin nuorella sukupolvella, joka on innostunut asiasta.”

Yhteistyörobotti ei tarvitse integraatioita järjestelmiin. Erja Eiro kertoo: ”Meillä on vanha prässikone ja moderni cobotti ja silti ne toimivat täysin yhdessä. Tylsä, yksinkertainen työvaihe, johon liittyy myös riskejä, annetaan yhteistyörobotille. Työntekijälle jää aikaa tehdä jotain hyödyllisempää eli esimerkiksi valvoa laatua. Cobotti ei poista ihmisen tarvetta, vaan se poistaa ihmiseltä kuormittavan työn. Laite antaa mahdollisuuden tehdä fiksumpaa hommaa samaan aikaan ja vapauttaa työvoimaa.

Meidän työmme luonne muuttuu tulevaisuudessa: koneilla pystytään poistamaan ergonomisia rasitteita ja muita riskejä, mutta tarvitsemme silti metalliammattilaisia. Parhaimmillaan yhteistyörobotti sopii toistuvaan, yksinkertaiseen työhön, joka on ihmiselle tylsä tai jopa vaarallinen. Cobotti tekee tylsiä töitä ihan tyytyväisenä.”

Millaiset ovat yrittäjän mietteet WIMMA-hankkeen cobotti-pilotista? Erja Eiro kertoo: ”Pilotin vaikutus on paljon suurempi kuin jos olisin ostanut vaikka 1 500 €:n koulutuspäivän. De minimis -summat ovat tässä hankkeessa niin pieniä, että kynnys lähteä mukaan on tehty todella matalaksi. Tukirahaa käytetään oikein, kun se rohkaisee yrityksiä kasvamaan ja kehittymään. Tämän olisi hyvä olla hankkeissa periaatteena entistä enemmän. On äärimmäisen hyvä, että saamme EU-rahaa hankkeiden kautta Suomeen, mutta meidän pitäisi osata kanavoida se oikein.”

Seudun yritykset ja Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari ovat mukana rahoittamassa WIMMA-hanketta.

”Suomessa tarvittaisiin lisää WIMMAn kaltaisia hankkeita, joissa julkista tukirahaa käytetään esimerkiksi teollisuus- tai palvelusektorin innovaatioihin tai liiketoiminnan kasvuun. Tämä hanke oli meille monin tavoin äärimmäisen hyvä kokemus ja EU-rahan käytön näkökulmasta todella fiksua. Tehkää lisää tällaisia!”

- Erja Eiro, Riihimäen Ritema Oy

WIMMA-hanke pähkinänkuoressa

Pk-yritysten digitalisaatiota edistävä WIMMA-hanke jatkuu toukokuun 2022 loppuun.

Hankkeen tarkoitus on rohkaista yrityksiä digitalisaatioon, esimerkiksi madaltamalla kynnystä tehdä laitekokeiluja ja tehdä siten turvallisia hankintoja.

Yrityskentän tarpeen mukaan hankkeessa voidaan toteuttaa erilaisia digitalisaatioprojekteja.

Hankkeen resursseja on juuri vahvistettu uuden digiosaajan tultua mukaan TechVillan tiimiin.

Lisätietoja hankkeesta antaa:

Mikko Koskela
projektipäällikkö
mikko.koskela@techvilla.fi

Juttu on julkaistu kauppakamarin jäsenlehdessä 3/2021.

Lue koko lehti tästä