Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin vastaajat tukevat voimakasta veroelvytystä.

Toimenpiteet kuten ravintolaruoan ja anniskelun tilapäinen alv-alennus, kotitalousvähennyksen kasvattaminen ja tuloveron alennus saavat vastaajilta myönteisen tai erittäin myönteisen arvion.

Kyselyymme vastasi lähes 3400 kauppakamarien jäsenyritystä, alueeltamme vastaajia oli 62. Vastaajista yksinyrittäjiä oli noin 8 prosenttia.

Alueemme jäsenistä miltei 84 prosenttia, piti ravintolaruuan ja anniskelun arvonlisäveron alentamista väliaikaisesti kymmeneen prosenttiin myönteisenä tai erittäin myönteisenä elvytyskeinona. Lähes sama, eli reilu 82 prosenttia suhtautui kotitalousvähennyksen kasvattamiseen ja omavastuuosuuden puolittamiseen. Ansiotuloveronalennus sai 79 prosentin kannatuksen ja nopeat panostukset tiestön korjaukseen saivat yli 66 prosentin kannatuksen yrityksiltä.

Kauppakamarin kysely oli järjestyksessään viides. Vastauksista onkin mahdollista nähdä tiettyä ajallista trendiä. Tilanne ei ole parantunut, mutta ei myöskään synkentynyt. Osa yrityksistä odottaa liikevaihdon joko pysyvän ennallaan tai kasvavan seuraavan kahden kuukauden aikana.

”Sähkötukkukaupassa koronan taloudelliset vaikutukset eivät ovat olleet toistaiseksi kovin suuria tai äkillisiä. Kyse on yritysten välisestä kaupankäynnistä, jolloin se on luonteeltaan jatkuvampaa. Talouden yleiset näkymät ovat kuitenkin nyt erityisessä seurannassa, ja mikä tulee olemaan eri toimien vaikutus rakentamiseen, vientiteollisuuteen tai investointeihin laajemmin”, toteaa Rexel Finland Oy:n toimitusjohtaja Lasse Kalmi.

Samaa toteavat paikalliset yritysjohtajat, yhteinen tunne on, että toistaiseksi kaikki on suhteellisen hyvin. Mutta syksy näyttää todellisen tilanteen. Hallitukselta kaivataankin nyt oikeita päätöksiä ensi viikon lisätalousarvioneuvottelussa.

Hausjärven kunnanjohtaja Pekka Määttänen toteaa, että ”ansiotuloverotus on Suomen Euroopan kärkitasoa, alentaminen elvyttäisi taloutta nopeasti”. Lisäksi hän puoltaa ravintolaruuan ja anniskelun alv:n alentamista 10 prosenttiin väliaikaisesti kuudeksi kuukaudeksi sekä kotitalousvähennyksen kasvattamista ja omavastuuosuuden puolittamista. Pitkän ajan investoinneissa hän kokisi tärkeänä julkisten investointien aikaistamisen, muun muassa Pasila-Riihimäki välin lisäraiteiden investoinnin.

”Tällä hetkellä taistelu käydään epävarmuutta sekä epäselvyyttä vastaan. Nyt tarvitaan työllisyyttä tukevia toimenpiteitä, kuten palkan työnantajamaksujen ottamista valtion kannettavaksi akuutin kriisin ajaksi. Se kohdentuisi työllistämiseen ja auttaisi pitämään kiinni työpaikoista” toteaa Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin toimitusjohtaja Marja Heinimäki.

Kesän sesonkialoilla pahin on vasta edessä ja vaikutukset jatkuvat pitkään useilla toimialoilla vielä akuuttiajan jälkeenkin, toteavat vastaajat. Ostovoiman lisääminen vaikuttaisi laajimmin oloihin Suomessa, vinkkaavat vastaajat hallitukselle ja toivovat, ettei lisättäisi liikaa valtion velkaa keinoihin, jotka eivät ole nopeita ehkäiseviä toimia.